Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Ny muskelbil fra Mercedes-AMG

Mercedes-AMG lanserer nå en hybrid versjon av sin firedørs coupé. Hensikten er mer enn å redusere forbruket og er et spark på leggen til Porsche.

Publisert Sist oppdatert

Den første høyytelseshybriden fra Mercedes-AMG går nå inn i serieproduksjon med teknologi utviklet i Formel 1.

Modellen har en drivlinje som kombinerer V8-motor med elektrisk motor og høyytelsesbatteri til samlet effekt på 843 hestekrefter og maks dreiemoment på 1470 Nm.

– AMG GT 63 S E Performance er den kraftigste serieproduserte bilen noensinne fra Affalterbach. Ved å elektrifisere drivlinjen leverer den ladbare hybriden vanvittig heftige ytelser samtidig som den er effektiv, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

I AMG GT 63 S E Performance er en 4,0-liters V8 biturbo-motor kombinert med en elektrisk motor (PSM) og et høyytelsesbatteri utviklet i Affalterbach. Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk leverer kraften til alle fire hjul.

Kombinasjonen av V8-motoren og elektrisk motor genererer en systemeffekt på 843 hestekrefter og et maksimalt systemmoment på 1470 Nm.

Til sammenligning har toppmodellen Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid «bare» 700 hk / 870 Nm.

Den kraftigste serieproduksjonsbilen fra AMG tar deg fra 0 til 100 km/t på bare 2,9 sekunder. Akselerasjonen fra 0 til 200 km/t nås på mindre enn 10 sekunder, og toppfarten er 316 km/t.

Den elektriske motoren på 204 hestekrefter er plassert på bakakselen, der den er integrert med en to-trinns girkasse og en elektrisk differensial, i en kompakt elektrisk enhet. Der er også det lette høyytelsesbatteriet plassert.

Det kompakte designet har ifølge Mercedes-AMG flere fordeler:

  • Den elektriske motoren virker direkte på bakakselen og kan derfor konvertere kreftene mer direkte. Dette gir ekstra skyv ved akselerasjon.
  • Det er en merkbar ytelsesøkning takket være den integrerte differensialen. Hybriden er derfor enda mer smidig ved akselerasjoner ut av svinger.
  • Kraften fra den elektriske motoren kan også overføres til forhjulene ved behov for mer veigrep.
  • Plasseringen på bakakselen forbedrer vektbalansen.
  • AMG-konseptet gir svært høy regenereringseffektivitet ettersom systemet bare tillater minimalt av mekaniske og hydrauliske tap fra motor og girkasse.
  • Den automatiserte to-trinns girkassen på bakakselen sikrer spredningen fra høyt moment, for en agil start, til kontinuerlig effekt ved høyere hastigheter. En elektrisk aktuator kobler inn andre gir ved rundt 140 km/t, noe som korresponderer med den elektriske motorens maksimale hastighet på rundt 13.500 o/min.
  • Med økningen i ytelse på grunn av den elektriske motoren er effektiviteten til hele kjøretøyet forbedret, og det oppnås lavere utslipp samt lavere forbruk.

Inspirert av Formel 1
Da elektrifiseringsstrategien ble definert var det fra begynnelsen klart at alle viktige komponenter skulle utvikles ved AMGs hovedkvarter i Affalterbach. Kjernen i dette er høyytelsesbatteriet fra AMG.

Utvikling av litium-ion-batteriet ble inspirert av teknologi som allerede hadde vist seg vellykket under tøffe forhold i Mercedes-AMG Petronas F1-teamets Formel 1-bil.

Høyytelsesbatteriet har en kapasitet på 6,1 kWt, 70 kW kontinuerlig effekt og 150 kW toppeffekt i ti sekunder. Den lave vekten på bare 89 kilo tillater en meget høy energitetthet på 1,7 kW/kg.

Til sammenligning oppnår konvensjonelle batterier uten direkte kjøling av celler omtrent halvparten av dette tallet. Bilen kan lades via en 3,7 kW innebygd AC-lader, på en ladestasjon eller via ladeboks.

Batteriet er designet for rask kraftlevering, og ikke lengst mulig rekkevidde – du får likevel inntil 12 km utslippsfri kjøring.

Bilens design med lav front og muskuløs form i tillegg til røde detaljer avslører kraften til AMG GT 63 S E Performance.

Utvendig kan bilen bestilles med AMG Night Package II, eller i en kombinasjon av Night Package og Carbon Package. Nye felger i 20" og 21" kan leveres i to fargevarianter. En eksklusiv utgave er også tilgjengelig for høyytelseshybriden.

Det nye flaggskipet i modellserien har selvsagt fått med oppgraderingene til nye AMG GT 4-dørs som ble lansert i juni.

Tekniske data Mercedes-AMG GT 63 S E Performance:

Effekt

843 hk

Dreiemoment

1010 – 1470 Nm

Motor

4.0-liters V8 biturbo

Volum

3982 cc

Maksimal effekt, bensinmotor

639 hk ved 5500-6500 o/min

Maksimalt dreiemoment, bensinmotor

900 Nm ved 2500-4500 o/min

Maksimal effekt, elmotor

204 hk

Maksimalt dreiemoment, elmotor

320 Nm

Drivlinje

AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdrift med variabel distribusjon av moment og Drift Mode

Girkasse

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G

Blandet drivstofforbruk (WLTP)

8,6 l/100 km

Blandet CO2 utslipp (WLTP)

196 g/km

Blandet elektrisk forbruk

10,3 kWt/100 km

Batterikapasitet

6,1 kWt

Elektrisk rekkevidde

12 km

Akselerasjon 0-100 km/t

2,9 s

Toppfart

316 km/t

Powered by Labrador CMS