-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Her kommer den elektriske E-Klassen
Kun kort tid etter lanseringen av toppmodellen EQS, er allerede neste modell fra Mercedes-EQ klar. Mercedes-Benz EQE debuterer på bilutstillingen i München og kommer til Norge sommeren 2022.
Den nye EQE er andre modell ut som baserer seg på den nye elektriske premium-plattformen EVA2, men i en litt mer kompakt utgave. Sedanen tilbyr alle essensielle funksjoner fra EQS, og vil ha en rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP).
– Med EQE får kundene enda et solid elektrisk alternativ fra Mercedes-EQ. Modellen henter teknologielementer fra flaggskipet EQS, inkludert MBUX Hyperscreen, høyt komfortnivå og god rekkevidde, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
EQE har et sportslig preg med alle de karakteristiske elementene fra Mercedes-EQ. «En-bue»-designet er tydelig, og førerplassen er plassert lengre frem enn vanlig, akkurat som på EQS. Overhengene holdes korte.
God rekkevidde, kjapp lading
EQE kan lades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren (tilleggsutstyr).
En rekkevidde på nye 250 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under ideelle forhold.
Den innovative programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQE holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen.
Modellserien vil inneholde to varianter ved markedslansering, hvorav EQE 350 er en av dem. Flere utgaver vil komme senere med blant annet 4MATIC firehjulsdrift.
Merceds røper at utgaver med en effekt på rundt 500 kW (680 hk) er under planlegging – da trolig med AMG i betegnelsen.
4MATIC-modellene har Torque Shift som intelligent og kontinuerlig fordeler drivmomentet mellom for- og bakakselen. Slik sikrer systemet at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, og gir en mye raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk.
Motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet, med mulighet for justeringer, om nødvendig.
Tekniske data:EQE 350 | ||
Elektrisk motor | Type | Permanent synkron motor |
Effekt | kW / hk | 215 / 292 |
Dreiemoment | Nm | 530 |
Batterikapasitet | kWt | 90 |
Ombordlader (standard/tilleggsutstyr) | kW | 11/22 |
Hurtiglader | kW | 170 |
Rekkevidde (WLTP) | km | 545 - 660 |
Blandet forbruk (WLTP) | kWt/100 km | 15,7 – 19,3 |
CO2-utslipp (WLTP) | g/km | 0 |
Lengde/bredde/høyde | mm | 4946/1961/1512 |
Akselavstand | mm | 3120 |
Bagasjeromsvolum | L | 430 |