Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Foto: Mercedes-AMG

Mercedes-AMG går elektrisk

Ingen vei utenom – selv for en muskelbilprodusent som AMG er fremtiden elektrisk. Her er deres første bil ut.

Publisert Sist oppdatert

AMG har hatt noen herlige utgaver av S-Klassen gjennom årene, og det er dermed ikke tilfeldig at deres første elbil er basert på nye Mercedes EQS.

Betegnelsen tyder på at de har enda mer å gå på selv om EQS 53 4MATIC+ skilter med inntil 761 hk og et dreiemoment på 1020 Nm.

Foretrekker du ladbar hybrid? Sjekk ut denne fra Mercedes-AMG

– Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG leverer heftige ytelser og tar AMG inn i en ny elektrisk tidsalder. Det er gjort en omfattende jobb for å beholde AMG-karakteristikken, både i form av kjøreegenskaper, men også ved å gi oss den lydopplevelsen som AMG-kundene forventer og fortjener, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Muskelbil
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ har en kraftig elektrisk drivlinje med motorer på begge aksler. Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdrift overfører kreftene til veien optimalt under alle kjøreforhold.

Grunnversjonen oppnår en totaleffekt på 658 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 950 Nm.

Med AMG DYNAMIC PLUS Pakke, som er tilgjengelig som tilleggsutstyr, øker den maksimale effekten til 761 hestekrefter i RACE START-modus med boost-funksjon. Det maksimale dreiemomentet er på opptil 1020 Nm.

Med denne pakken akselererer den nye Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ til 100 km/t på 3,4 sekunder med et batterinivå på minst 80 prosent. Toppfarten er begrenset til 250 km/t.

Basisversjonen er heller ikke noen sinke – den gjør samme øvelse på 3,8 sekunder mens toppfarten er begrenset til 220 km/t.

Kraftig batteri
Litium-ion-batteriet er på 400 V og har en kapasitet på 107,8 kWt.

I kjøremodusene Sport og Sport+ er fokus på ytelse, mens i komfortmodus er det rekkevidde som prioriteres. Den innovative programvaren for batteristyringen tillater skybaserte oppdateringer (OTA).

EQS 53 4MATIC+ kan hurtiglades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 19 minutter under rette forhold.

Godlåt
Lyden har alltid vært en viktig del av AMG-opplevelsen. Nå lover de at slik vil det også fortsette å være med EQS 53 4MATIC+ som tilfører en ny, kraftig og klangfull lyd til den elektriske kjøringen.

Lydsystemet bruker spesielle høyttalere og en lydgenerator for å skape en spesiell lydopplevelse i to versjoner: "Authentic" eller "Performance". Den eksklusive AMG SOUND EXPERIENCE genereres både innvendig og utvendig med en intensitet for å matche gjeldende kjøremodus, eller sjåførens ønsker.

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ er utstyrt med bakakselstyring som standard. Styringsvinkelen på opptil 9 grader forbedrer håndteringen av den store sedanen, og svingradiusen reduseres.

MBUX Hyperscreen
MBUX Hyperscreen består av en stor, buet skjermenhet som ser ut til å sveve tvers over hele dashbordet. Under en felles glassflate finner du tre skjermer som visuelt smelter sammen til én.

Den 12,3" store OLED-skjermen til høyre er passasjerens eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende.

Med adaptiv programvare tilpasser MBUX seg fullstendig til brukeren og gir personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner.

Den nye modellen forventes på norske veier i begynnelsen av 2022.

Tekniske data Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+:

Elektrisk motor

Type

To permanent synkrone motorer

Drivlinje

Type

Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdrift

Effekt (uten/med AMG DYNAMIC PLUS)

hk

658 / 761

Dreiemoment (uten/med AMG DYNAMIC PLUS)

Nm

950 / 1020

Toppfart (uten/med AMG DYNAMIC PLUS)

km/t

220 / 250

Akselerasjon 0-100 km/t (uten/med AMG DYNAMIC PLUS)

sek

3,8 / 3,4

Vekt

kg

2655

Batterikapasitet

kWt

107,8

Ombordlader (standard/tilleggsutstyr)

kW

11/22

Hurtiglader

kW

200

Maksimal regenerering

kW

300

Rekkevidde (WLTP)

km

526-580

Blandet forbruk (WLTP)

kWt/100 km

21,5-23,9

CO2-utslipp (WLTP)

g/km

0

Cd-verdi1

Cd

0,23

Powered by Labrador CMS