Mercedes EQS. (Foto: Øivind Skar)
Mercedes EQS. (Foto: Øivind Skar)
Mercedes EQS. (Foto: Øivind Skar)
Mercedes EQS. (Foto: Øivind Skar)
Mercedes EQS. (Foto: Øivind Skar)
Mercedes EQS. (Foto: Øivind Skar)
Mercedes EQS. (Foto: Øivind Skar)
Mercedes EQS. (Foto: Øivind Skar)
Mercedes EQS. (Foto: Øivind Skar)

Flottere elbil enn digre Mercedes EQS får du ikke kjøpt i dag

Så er Mercedes EQS her, i det minste i ett eksemplar. Og snart kommer flere av den flotteste elbilen noen til nå har satt i masseproduksjon. Med startpris på 935.000 kroner koster den også mer enn Mercedes-flaggskipet S-klasse – om man ser bort fra engangsavgifter og moms. For slike ekle avgifter slipper man fortsatt helt unna på selv de dyreste elbilene.

Publisert Sist oppdatert

Denne gang handlet det ikke om en tyskregistret førseriebil på snarvisitt til Norge. Nei, det første eksemplaret av el-flaggskipet EQS fikk for en drøy uke siden påmontert norske skilt, og snart kommer flere biler.

– Vi håper å ha kundebilene her i oktober, men vi vet ikke sikkert ennå, sier kommunikasjonskonsulent André Jaskiewicz, og legger til at etterspørselen etter EQS er bra og at det ikke skal stå på leveringsproblemer for dem som tenker å flyte av sted i bilen som i basispris (935.000 kroner) koster mer enn Mercedes-flaggskipet S-klasse – når man trekker fra engangsavgift og moms på sistnevnte.

Mange velger stort
Og det er nettopp det siste som teller og har vært avgjørende for at mer enn 55.000 nordmenn så langt har endt opp med de største elbilene, altså biler med lengde opp mot fem meter eller mer. Og samtidig som kineserne nå pusher nye, store elbiler på norske bilkjøpere, står Mercedes klar med den flotteste av dem alle som til å settes i masseproduksjon.

Akkurat som i S-klasse kan EQS-kjøperne velte seg i komfort og førerstøtteteknologi avhengig av hvor mange tilvalgsrubrikker som krysses av. At dørene åpner seg selv bare man nærmer seg bilen hører med. I billigste 450+ må kundene nøye seg med 333 hk på bakhjulene, mens foreløpig toppmodell, 580 4Matic, både har firehjulsdrift, hele 524 hk og 855 Nm i moment ved oppstart.

Hele 5,22 meter lang
Baksetet på den 5,22 meter lange bilen (størrelse mellom normal og lang S-klasse) reguleres elektrisk om det velges, og bakseteryggen legges ned i 40/20/40 splitt. Det er eksempelvis ikke mulig på S-klasse.

Det mest imponerende ved bilen i tillegg til 107,8 kWt batteripakke som lynlades med inntil 200 kW og gir inntil 675 km rekkevidde på toppmodellen (den kommer naturlig nok først), er skjermene og den grafiske tilnærmingen på dem.

Dør til dør-skjerm
Den buede skjermenheten ser ut som om den svever fra A-stolpe til A-stolpe. Dessverre er den kun standard på toppmodellen. Under en felles glassflate sitter tre skjermer som visuelt smelter sammen til inntrykket av én skjerm.

Multimediasystemet MBUX snakker nå godt norsk slik det også gjør i S-klasse og nye C-klasse, og har lærbar programvare som tilpasser kontroll- og skjermkonseptet til brukeren og gir samtidig vedkommende personlige forslag til flere av infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjonene.

EQS skal nå vises i ulike fora i ukene framover, mens den store presentasjonen for folk flest finner sted på Oslo Motor Show siste helgen i oktober. Først neste år kommer EQE, lillebroren til EQS.

Mercedes-Benz EQS 580 4Matic
Pris fra: Kr. 1 171 900
Motortype Elektrisk
Motor foran 184 hk
Motor bak 347 hk
Samlet ytelse 523 hk/855 Nm
Batteri 107,8 kWt
Lading DC/AC 200 - 11/22 kW
Drivlinje 1A, firehjulsdrift
0-100 km/t 4,3 sekuner
Toppfart 210 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Strømforbruk 18,3 kWt
Rekkevidde (WLTP) 675 - 645 km
Dimensjoner (L/B/H) 522/193/151 cm
Akselavstand 321 cm
Bilvekt 2510 kg
Bakkeklaring 14,2 cm*
Tilhengervekt 750 kg
Bagasjerom foran 0 liter
Bagasjerom bak 610 - 1770 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 10 år/250 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet
Kilde: Produsent/OFV/Vegvesenet
* Luftfjæring
Powered by Labrador CMS