Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Concept EQG
Foto: Mercedes-Benz

Schwarzenegger-ønske oppfylt

Vi kan like godt tro på Mercedes-Benz når de sier at hele modell-linjen skal elektrifiseres. Nå forteller de at heller ikke G-klassen skal holdes utenfor. Tekniske detaljer mangler, men utseendet er det ikke noe å si på.

Publisert Sist oppdatert

På Münchens såkalte bilutstilling stilte Mercedes-Benz også opp med et G-Klasse konsept blant alle sine andre nyheter.

En sjarmerende bakgrunn for denne er at da Arnold Schwarzenegger som inflydd kjendis-alibi og G-klasse entusiast møtte den nåværende G-generasjonen for første gang på bilutstillingen i Detroit 2018, fikk han et løfte fra daværende Daimlersjef, Dieter Zetsche, på at også denne ville bli elektrifisert med tiden.

Det er selvfølgelig mulig Terminatoren ikke torde tenke lenger enn til hybrid-elektrifisert, men den G-Klassen vi fikk i München nå var batterielektrisk hele veien.

Nå blir det foreløpig ikke snakket om hvor store batteriene er eller hvilke prestasjoner vi kan vente, bortsett fra at også her får vi Schöckl-løftet.

La oss ta akkurat det fra start:

Fremdeles er G-Klassen en terrengbil uten kompromisser. Fremdeles er karosseriet ikke-selvbærende, montert på separat ramme. Fremdeles uavhengige forhjul med stiv bak. Nå med fire motorer tett opptil hjulene, og hver av dem kontrolleres selvfølgelig individuelt av en kompetent regnesentral.

Den har sågar en to trinns girkasse slik at man kan legge inn reduksjonsgir.

Det skal altså ikke være tvil om at når bilen er ferdig utviklet skal den møte testruta opp Schöckl-fjellet ved Graz, 5,6 kilometer opp og ned og inntil 60 grader på en av de tøffeste offroad-løypene ever.

Og derved får den merket som forteller at denne har bestått Schöckl-prøven, akkurat som forgjengeren W 463.

Vi får videre vite at batteriene er bygget inn i ramma, med lavt tyngdepunkt som et av resultatene. Og at elmotorene selvfølgelig gir bilen maksimal trekk-kraft fra første rotasjon.

Men det vi mangler av data har vi fått igjen i attitude. Det sies at utseendet slik vi ser det nå er meget tett opptil produksjonsversjonen.

Det er frapperende hvor lite uttrykket egentlig har endret seg på de mer enn 40 årene denne modellen har eksistert.

Fremdeles de samme kantene, fremdeles de runde lyktene uten noe drama. Fremdeles de samme dørhåndtakene. Fremdeles de samme retningsblinkerne foran. Fremdeles beskyttelseslisten rundt det hele. Og fremdeles reservehjulholderen på bakdøren.

For det er også noe som går igjen nå. I stedet for skarpe kanter er mye tegnet om til det Mercedes-Benz kaller «squircle», sirkelformede squares – litt i nærheten av superellipser.

Du finner dem hele veien, og på denne bilen (kanskje også valgbart på produksjonsutgaven) er mange av disse linjene fremhevet av led-striper.

Det kan være et fint designelement, men det skal ikke mye til før det tipper i retning av julepyntede verandaer.

Også fronten er gjenkjennelig selv om radiatoråpningen nå bare er et svart panel med en svær 3D-stjerne på og med lysfinesser over det hele. De runde lyktene bidrar selvsagt til at vi hilser den som en gammel venn.

Det blir en del elbiler i dette segmentet også nå. Hummer vil kanskje bli den nærmeste prestisje-konkurrenten en stund. Der vil i hvert fall Mercedesen skåre med sitt firkantede reservehjul (se selv på bildene).

Verdens første?

Ikke spør meg hvordan de har fått det til – men at den finten vil være med på å sikre en etterspørsel som vil ta G-Klassen langt forbi de 400.000 som har vært bygget av den til nå, er nok hevet over enhver tvil.

Powered by Labrador CMS