Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022
Subaru WRX 2022

Subaru fornyer rallybilen

Den er blant få rallyinspirerte gatebiler. Nå fornyer Subaru sin WRX, foreløpig uten at Norge står på kartet.

Publisert Sist oppdatert

Selv om den er lett gjenkjennelig, er det ifølge Subaru en helt ny modell de nå har avduket for det amerikanske publikum. Det innebærer blant annet at den flyttes over på Subarus globale plattform som benyttes for merkets øvrige modeller, med unntak av BRZ, samarbeidsprosjektet med Toyota.

Generasjonsskiftet innebærer også et nytt utstyrsnivå – WRX GT. I denne pakken inngår CVT girkasse som Subaru har døpt SPT (for Subaru Performance Transmission) og elektronisk styrt chassis. Videre inngår Recaro-seter og 18-tommers felger i matt grå.

Designen er langt fra revolusjonerende, men Subaru har gått for et litt aggressivt uttrykk som inkluderer mer markante skjermbuer og et mer prominent diffuser. I front er den velkjente grillen på plassen mellom standard LED-lykter og det velkjente scoopet på panseret.

Motoren er ny for WRX, men fins allerede i andre Subaru-modeller. En 4-sylindret boxer på 2,4 liter med turbo som varter opp med 275 hestekrefter og maks dreiemoment på 350 Newtonmeter.

Avansert firehjulsdrift med torque vectoring er standard, og de som ikke velger GT-versjonen kan velge mellom to girkasser – 6-trinns manuell som høres mest logisk ut i denne bilen, og nevnte CVT.

Subaru hevder CVT-en er kraftig oppgradert fra forrige generasjon med 30 prosent raskere «oppskift» og 50 prosent kjappere nedskift. De kunstige, faste trinnene er senket for å sørge for kjappere respons.

WRX skal bygges ved Yajima-fabrikken i Japan og kommer på det amerikanske markedet i løpet av 2022. Foreløpig ikke et ord om STI-versjonen som ble solgt i Europa for noen år siden.

Uansett har den norske Subaru-importøren sagt at de ikke kommer til å hente hjem nye modeller inneværende år. De venter nok sårt på elbilen Solterra som Subaru så vidt har begynt å dryppe om.

Powered by Labrador CMS