Piëch GT
Piëch GT
Piëch GT
Piëch GT
Piëch GT
Piëch GT
Piëch GT
Piëch GT
Piëch GT
Piëch GT
Piëch GT
Piëch GT
Piëch GT
Piëch GT
Piëch GT
Piëch GT

Piëch lever

Det har vært stille rundt superbilen til Piëch etter at den debuterte i Genève for mer enn to år siden. Nå dukker den opp igjen, klar til testing før produksjonsstart.

Publisert Sist oppdatert

Dette var en av de mange superbilene som ble vist på den siste Genève-utstillingen vi har opplevd. Og var vel en av de mer interessante.

Jeg husker jeg ga den syv av ti på skalaen for spennende&interessant, men jeg tror ikke jeg ga den noe for sjansene til å overleve. Kynikeren i meg var nok svært skeptisk, men kanskje hjelper det å hete Piëch?

Piëch er et kjent navn i bilkretser, og Toni Piëch, som står bak denne, er ganske riktig tjukke slekta.

Det vil si, han har etternavnet sitt etter fetter til tidligere Volkswagen (og Porsche-) høvding Ferdinand Piëch.

Selv om selskapet hans er helt uavhengig fra Volkswagen, har han hentet inn tidligere CEO for VW Gruppen, Mathias Müller, som styreformann for Piëch-produsenten.

Mark Zero het bilen ved begynnelsen, nå heter den GT og er i nulltiltohundrepåunderni-klassen.

Det som har hendt siden Genève, får vi vite, er at de nå har bestemt de endelige spesifikasjonene slik at bilen er klar til å gå inn i før-produksjons testfasen.

Går alt som det skal vil bilen være på markedet i midten av 2024. Deretter vil det komme en crossover, og etter det, en SUV, alle på samme plattform.

Som er ganske fleksibel. Den ble tegnet for å kunne bruke alternative drivlinjer – brenselceller, forbrenningsmotor eller ren batteridrift. Forbrenningsmotor er kanskje enda mindre aktuelt nå?

Dette betyr blant annet lav taklinje, hvis det er det man vil ha. Batteriene ligger i midt-tunnelen, så man sitter ikke oppå dem.

At man også har et mål om 1.800 kg i batteriversjonen er hyggelig, selv om det ikke er rørende lavt.

Fremdriften besørges av tre 150 kW motorer. En på forakselen og en på hvert av bakhjulene. Vektdistribusjon sies å være 40:60 – det høres ut som muligheter for litt morsom overstyring før stabilitetskontrollen slås på.

75 kWt batterier gir kanskje oppunder 500 km. 80 % lading på åtte minutter. Dessuten jobber de med kinesiske Tgood om en ekstrem hurtig lader.

Skiltene på prøvebilen er sveitsiske, selskapet er sveitsisk – men det er lite bilbyggekompetanse i Sveits nå, så planene er å outsource det hele. De snakker om 1.200 biler i det første året.

Nøkkelfolk er Klaus Schmidt, tidligere sjefingeniør hos BMW Motorsport, Andreas Henke som var høyt oppe hos Porsche og Jochen Rudat som satte opp Teslas europeiske nettverk.

Derfor overrasker det kanskje ikke når vi hører at det skal bli egne Piëch-sjapper og ikke noen forhandlerorganisasjon.

Powered by Labrador CMS