Suzuki Swift GLX
Suzuki Swift GLX
Suzuki Swift GLX
Suzuki Swift GLX
Suzuki Swift GLX
Suzuki Swift GLX
Suzuki Swift GLX
Suzuki Swift GLX
Suzuki Swift GLX
Suzuki Swift GLX
Suzuki Swift GLX
Suzuki Swift GLX
Suzuki Swift GLX
Suzuki Swift GLX
Suzuki Swift GLX
Suzuki Swift GLX
Suzuki Swift GLX
Suzuki Swift GLX

Trivsel på vinterføre

Det beste med Suzuki Swift er dens evne til å klatre opp bratte bakker med vinter under hjulene.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 2-2021.

Suzukis konservatisme ligger i tykke lag utenpå Suzuki Swift, så det skal et trenet øye til for å se oppgraderingen ved overgangen fra 2020 til 2021-modell. Endringene handler i hovedsak om elektronikk som øker sikkerheten og senker forbruket.

Samtidig er Swift og lillebror Ignis nå de eneste småbilene som trekker på alle fire. Det gjør de to helt unike for dem som har behov for en liten bil som klatrer nesten like godt som fjellgeitene. Neida, jeg har ikke glemt Toyota GR Yaris priset fra 550.000 kroner, men den kjøpes neppe for framkommelighetens skyld.

Noen lurer kanskje på hvordan en bil som ikke har mer enn 12 cm frihøyde under det laveste punktet kan ta seg så bra fram, men det er forskjell på å kjøre i løs snø og gjørme. Noen terrengbil har Suzuki aldri påstått at Swift er.

IKKE GRÜNERLØKKA

Et dypere dykk i tallene viser at fire av fem nye Swift i fjor handlet om næringskjøp, og det er en kjent sak at bilen i flere år har vært populær i hjemmesykepleien – nettopp på grunn av dens evne til å ta seg fram.

FINT I BAKSETET

Swift egner seg best i nærmiljøet, og det er to grunner til det: motorkraft og støy.

De fire sylindrene med samlet volum på 1,25 liter får ingen pustehjelp, og yter derfor ikke mer enn 90 hk. Det maksimale momentet på 120 Nm oppnås først ved rundt 4400 o/min, som betyr at motoren trenger høyt turtall for å yte. Den er med sine fem manuelle trinn også giret deretter.

GANSKE HØRBAR

Men igjen: dette er ikke bilen du drar på langtur med, men som karrer seg fram i 15 cm snø de dagene du er ute og kjører før brøytebilen.

Swift er såkalt hybrid, meget lett sådan, og du merker det knapt på annet enn bensinregningen. Oppgraderingen inneholder trafikkskiltlesing og ikke minst radarstyrt cruisekontroll. Så vil noen spørre om fartstilpasset cruise fungerer på en manuelt giret bil med såpass liten motor, men det gjør det både på motorvei og i 40-soner i nærmiljøet.

VARSLER

Suzuki Swift koster fra 259.900 kroner, men kryss for all del av for safe teck-pakken som løfter prisen med koster 20.000 kroner slik at sluttsummen ender på 279.000 kroner pluss frakt/levering. Det er på nivå med en bra utstyrt variant av svært populære Toyota Yaris som har mer motorkraft, men ikke 4x4. Suzuki trekker tilhenger på 1000 kg og laster 50 kg på taket.

Nettopp firehjulsdriften gjør at det er altfor tidlig å lyse fred over de gode Swift-minnene.

VI SYNES

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Suzuki Swift GLX
Motor: 1242 ccm, R4, bensin
Effekt/moment: 90 hk/120 Nm
Drivlinje: 5M, 4x4
0-100 km/t: 12,6 sek
Toppfart: 170 km/t
Forbruk: 0,55 l/mil
CO2/NOx: 128 g/km - 5,8 mg/km
Energiforbruk: 47,74 kWt/100 km
Mål LxBxH: 384/174/152 cm
Akselavstand: 245 cm
Bakkeklaring: 12,0 cm
Bagasjerom: 265 - 579 liter
Egenvekt: 975 kg
Tilhengervekt: 1000 kg
Euro NCAP: 4 stjerner (2017)
Garanti: 5 år/100 000 km
Pris fra: Kr. 259 900
Pris testbil: Kr. 285 300
Powered by Labrador CMS