MG5 Electric.
MG5 Electric.
MG5 Electric.
MG5 Electric.
MG5 Electric.
MG5 Electric.
MG5 Electric.
MG5 Electric.
MG5 Electric.
MG5 Electric.
MG5 Electric.

MGs el-stasjonsvogn kommer først til våren.

Det er nå klart at MGs el-stasjonsvogn MG5 Electric først blir å finne hos norske forhandlere i andre kvartal neste år. Og prisen er ikke klar ennå.

Publisert Sist oppdatert

Det har vært kjent i minst et halvt år at MG tar stasjonsvognen MG5 Electric til Norge, men vent ikke bilen før i andre kvartal neste år. Årsaken er at MG valgte å utsette lanseringen til etter at seneste oppgradering er på plass.

MG5 Electric som MG hevder er verdens første elektriske stasjonsvogn, ble opprinnelig lansert som Roewe Ei5 på Guangzhou Auto Show i Kina så lang tilbake som i 2017. Den gang var det med 115 hk el-motor, 145 km toppfart og rundt 300 km rekkevidde.

Basis for bilen er bensindrevne i5 sedan, mens stasjonsvognen aldri har vært bygd med annet enn elmotor.

Som en test i et sterkt voksende elbilmarked slapp MG for et drøyt år siden stasjonsvognen i Storbritannia, men der med 156 hk motor og 400 km i WLTP-målt rekkevidde tatt ut av en batteripakke på 61,1 kWt.

Ytelse og rekkevidde endres ikke ved seneste oppgradering, og MG5 Electric trekker kun på forhjulene. Men både front og hekk justeres samtidig som interiøret endres med større skjermer og mer digital tilnærming til omverden i det MG kaller iSmart.

MG oppgir bagasjerommet til 479 liter og nær 1400 liter med de 60/40-splittede bakseteryggene lagt ned. Bilen er ikke utstyrt med skiluke, men har til gjengjeld takbøyler.

MG5 Electric kommer i utstyrsnivåene comfort og luxury, men norsk pris blir er ennå ikke klart.

Dette er MG5 Electric:
* Verdens første elektriske stasjonsvogn.
* Elektrisk motor på 156 hk/260 Nm.
* 400 km WLTP-rekkevidde.
* 479 liter bagasjeromsvolum.
* Nær 1400 liter med nedfelte bakseterygger.
* 11 kW AC-lader.
* 75 kg taklast.
* V2L strømforsyning for ekstern bruk.

Powered by Labrador CMS