Mercedes-Benz EQS på Oslo Motor Show. (Foto: Øivind Skar)

5,45 meter lange Mercedes 600 Limousine, bygd i totalt 2677 eksemplarer.

Kia EV6 på Oslo Motor Show. (Foto: Øivind Skar)

Kia EV6 på Oslo Motor Show. (Foto: Øivind Skar)

Citroën e-C4 på Oslo Motor Show. (Foto: Øivind Skar)

Opel e-Mokka på Oslo Motor Show. (Foto: Øivind Skar)

Mercedes-Benz EQS på Oslo Motor Show. (Foto: Øivind Skar)

Peugeot 508 PSE på Oslo Motor Show. (Foto: Øivind Skar)

1952 Traction Avant .

Peugeot 203 fra 1955, opprinnelig gitt ham på 18-års dagen av KNA.

Fra fortiden til frem-tiden på helgens OMS

I et fremtidsperspektiv kaster bilimportør Bertel O. Steen også et blikk i speilet når de på Oslo Motor Show publikumslanserer både Mercedes-Benz EQS og Kia EV6, samtidig som kong Haralds første bil og sirkuskonge Arnardos enorme Mercedes 600 skinner side om side med nyhetene.

Publisert Sist oppdatert

Det går for det meste i elektrisitet når Bertel O. Steen tar med én modell fra hver av selskapets seks største personbilmerker til OMS. Særlig to av dem vil helt klart vekke oppsikt: Kia EV6 og Mercedes-Benz EQS fordi dette er første store visning for et bredt publikum.

Dette er de nye bilene som vises:

* Mercedes-Benz EQS
* Kia EV6
* Opel e-Mokka
* Peugeot 508 PSE
* DS 7
* Citroën e-C4

BOS eier en omfattende samling med historiske kjøretøy. Noen av dem blir med også til Lillestrøm som eksempelvis kong Haralds første bil, en 1955-modell Peugeot 203 opprinnelig gitt ham på 18-års dagen av KNA. Bilen har de originale skiltene den ble levert med.

Historiefortellingen fortsetter med en 1952 Traction Avant (betyr forhjulsdrift) og var en av de første forhjulsdrevne bilene da den ble satt i produksjon i 1934. Bilen som kommer til OMS er blant de sjeldne med sekssylindret motor.

Enda større motor har gedigne og 5,45 meter lange Mercedes 600 Limousine, bygd i totalt 2677 eksemplarer. Den gullfargede bilen, en 1972-modell med 6,3 liters V8, 250 hk, luftfjæring og all tenkelig luksus innvendig, rullet først som administrasjonsbil under München-OL, og ble senere kjøpt av sirkusdirektør Arne Arnardo som skal ha brukt den til blant annet å frakte en elefantunge i baksetet.

Ekstremt kostbare Mercedes 600, den fantes også i en 6,24 meter lang og enda dyrere utgave, var opprinnelig tenkt som statslederbil, og listen over kjente statsledere, kunstnere og artister som har eid en slik er meget lang. Et registersøk viser at det er tatt 11 brukte Mercedes 600 til Norge hvorav seks nå er registrert.

Så er det bare å glede seg til det som venter på Oslo Motor Show.

Powered by Labrador CMS