-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Toyota forbereder seg for ny nisje
De har tviholdt på sin hybridteknologi, men nå har også Toyota innsett at de må tilby elbiler for å opprettholde sin tunge posisjon i markedet. For norske Toyota-fans og -forhandlere er dette gode nyheter.
Som en rekke andre produsenter velger også Toyota å innlemme kommende elbiler under en ny familiebetegnelse – bZ en forkortelse for «beyond Zero». Innen 2025 skal de ha 15 null-utslippsbiler, hvorav syv får denne betegnelsen.
Første modell ut er bZ4X, en middels stor som nylig ble avduket i japansk utførelse og som får sin Europa-debut i desember samtidig som den norske Toyota-importøren åpner sin reservasjonsliste.
Vi fikk en forsmak gjennom konseptbilen med samme navn som ble vist på bilutstillingen i Shanghai i april, og det kan virke som Toyota er så fornøyd med betegnelsen at de tar den med videre til produksjon.
Bilen skal bygges på en dedikert elbilplattform med betegnelse e-TNGA og er i format ikke ulik en RAV4. Plattformen skal også benyttes av Subaru for deres Solterra som skal på markedet neste år.
Strukket akselavstand (+ 160 mm) og flatt gulv skal gi mer innvendig plass enn i en RAV4, men eneste mål vi får oppgitt er at bagasjerommet har en kapasitet på 452 liter med alle seter på plass.
Den japanske utgaven har en batteripakke på 71,4 kWt og en antydet rekkevidde på rundt 450 kilometer. Bilen kan leveres med forhjulsdrift og en effekt på 204 hk, eller med bakhjulsdrift og 217 hk. Sistnevnte skal ta deg til 100 km/t i løpet av 7,7 sekunder.
Toyota oppgir en ladehastighet på opptil 150 kW slik at du fyller batteriene fra ti til 80 prosent på rundt halvtimen. Et solcelletak som kan bidra med noen ekstra watt skal også tilbys i utvalgte markeder.
I kjent Toyota-stil står kvalitet og pålitelighet i høysetet under utviklingen, og de hevder at batteriene skal yte meget bra i kulde og at de skal opprettholde så mye som 90 prosent av kapasiteten etter ti år eller en kjørelengde på 240.000 km.
Interiøret er slik du forventer det skal være i en moderne elbil med en stor infotainment-skjerm midt på dashbordet og digitale instrumenter.
I Kina skal bilen tilbys med «flyratt» mens den i resten av verden skal selges med tradisjonelt rett. Årsaken er at bilen har «by-wire» styring i stedet for mekanisk forbindelse mellom ratt og hjul. Toyota sier systemet vil komme på flere modeller etter hvert, også utenfor Kina.
Toyota bZ4X får sky-basert navigasjon og «over-the-air» oppdatering. Den skal også tilbys med digital nøkkel slik at bilen kan åpnes og låses fra en smartfon.
Bilen skal produseres i Japan og Kina med leveringsstart fra sommeren 2022.