-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny sportsvogn fra Mercedes-AMG
SL er en klassisk betegnelse fra Mercedes. Til utviklingen av syvende generasjon er ansvaret overlatt til AMG for å sørge for maksimal sportslig appell.
Bilen med røtter tilbake til femtitallet er vist i to utgaver, som SL 55 og SL 63, og den skal være på plass hos norske forhandlere sommeren 2022.
Begge utgavene har en 4,0-liters turbo V8 under det lange panseret, kombinert med 9-trinns automat, firehjulsdrift og firehjulsstyring.
Innstegsmodellen, om man kan kalle Mercedes-AMG SL 55 for det, varter opp med 476 hestekrefter og maks dreiemoment på 700 Newtonmeter som er til stede i området 2250-4500 omdreininger. Den tar deg til hundre på like under fire og har en toppfart på 295 km/t.
Er du keen på enda mer power går du for SL 63. Da er V8-eren trimmet opp til 585 hk, og maks dreiemoment er 800 Nm ved 2500-5000 omdreininger. Ved full gass er du oppe i hundre på 3,6 sekunder, og gasser du videre stopper ikke speedometernåla får den bikker 315.
Nytt i SL-modellene er hydraulisk stabilisering som erstatter de konvensjonelle stabstagene. Dette er tilleggsutstyr i SL 55 men standard i 63-varianten. Ikke bare reagerer systemet lynraskt, men det sparer også vekt samtidig som det gir de ombordværende økt komfort.
Nye SL er basert på en ny plattform med betegnelse MSA (Modular Sports Architecture) med space-frame konstruksjon og en materialmiks bestående av aluminium, magnesium og kompositter i karosseriet.
Noen lettvekter er likevel ikke bilen – en SL 55 veier 1950 kg og toppmodellen veier inn på 1970 kg.
Sammenlignet med utgående SL er stivheten økt med 18 prosent samtidig som tyngdepunktet er senket for mer agile egenskaper. Den er også vesentlig stivere enn GT Roadster som nå forsvinner til fordel for nye SL.
Du har sikkert også lagt merke til at den automatiske hardtoppen på forgjengeren er erstattet med et klassisk stofftak. Kalesjen kjøres opp eller ned i løpet av 15 sekunder, og øvelsen kan foretas i hastigheter på inntil 50 km/t om en plutselig regnskur inntreffer.
En annen endring fra forgjengeren er at SL for første gang siden 90-tallet er tilbake til 2+2 setekonfigurasjon i stedet for å være ren 2-seter som de siste generasjonene. Selv om baksetene i beste fall kan brukes av små barn er de mest egnet som elegante hattehyller.
Interiøret bærer preg av minimalisme som er en sportsbil verdig, der en 12,3-tommers skjerm gir informasjonen du tidligere fant i konvensjonelle instrumenter og en 11,9-tommer på dashbordet står for infotainment. De viktigste funksjoner styres fortsatt av egne brytere.
Et head-up display med 3D augmented reality er standard i SL 63 og tilgjengelig som ekstrautstyr i SL 55. På kjølige kvelder styrer du varmluft til området rundt nakken.
Andre detaljer som standard eller tillegg er Burmeister audio, 360-graders kamera, AMG sportsseter med elektrisk justering og massasje og en rekke elektroniske hjelpemidler som ivaretar komfort og sikkerhet.
Nye SL skal som forgjengeren bygges ved Mercedes-anlegget i Bremen, og om du starter prosessen nå kan du trolig ha en bil i garasjen din neste sommer.