Apollo Project Evo

Apollo Project Evo

Apollo Project Evo

Apollo på CIIE

Apollo på CIIE

Apollo på CIIE

Apollo på CIIE

Apollo på CIIE

Apollo på CIIE

Gumpert – flere liv enn katta?

Her dukker jommen Gumpert opp igjen. En navn som har gått igjen i disse spaltene nesten like lenge som BilNorge har eksistert, og vært erklært død gang på gang. Nå livnet de plutselig til igjen – på en utstilling i Shanghai.

Publisert Sist oppdatert

Nå heter riktignok ikke bilen Gumpert lenger. Oppkalt etter initiativtakeren som opprinnelig var en av de drivende kreftene bak Audis Quattro.

Nå heter både bil og selskap Apollo. Samme navnet som en av Gumperts modeller hadde for femten år siden.

Apollo Future Mobility Group er det fulle navnet, og det dukket opp blant 3000 utstillere på Kinas Internasjonale import-Eksport messe nylig.

Det er ingen grunn til å gå inn på noen av de obligatoriske forklaringene de har presentert på det de gjør nå. De går på mobilitet og fremtid og elektrifisering og alt det obligatoriske, men de viser i hvert fall konkrete deler av det de snakker om.

I bunnen av bilene deres ligger det en ny karbon monocoque som er bygget rundt LMP2-reglene – uten at det er sagt noe om kommende sportsinnsats.

Den ene bilen som vises er EVision – en fireseter med et designspråk de kaller «Fast Forward» og – enda verre – inspirert av en ildsprutende vulkan.

Den er mer enn fem meter lang og to meter bred og skal vise Apollos videre vei mot bærekraftig familietransport!

Prosjekt EVO er mer ekstremt. «Rå kraft og emosjonell estetikk paret med fantastiske kjøreegenskaper og dynamikk» er noen av karakteregenskapene.

Her forteller tre skikkelige eksosrør i hekken at vi snakker om rå kraft fra andre kilder enn batterier. En rekke aerodynamiske hjelpere som justeres av følere og elektroniske regnemaskiner bekrefter også at denne ikke ville vært lovlig på noen bane.

Apollo er svak når det gjelder tekniske informasjoner, men siden EVO går på bensin kan vi kanskje regne med at den er en fortsettelse av de gamle superbilene vi har sett på Genève-utstillinger opp gjennom årene.

Når det gjelder el-pakken – som de påstår de har brukt noe som tilsvarer innpå 4 millioner kroner på å utvikle – er det snakk om et 800 V system med en PDU og 2 invertere (sorry, ikke jeg heller) og to flunkende nye Axial Flux motorer som er festet til monocoquen og driver hjulene via et planetgirsystem.

En elegant transmisjonspakke, sier Apollo.

Les også: Gumpert med nye venner

Det hele skal utvikles videre i selskapets utviklings-sentra i Kina og Tyskland – intet mindre.

Så forteller de også at de har rekruttert nye kjernetropper. Torsten Falldorf har vært sentral i produktutvikling hos Valmet. Frank Egle har hatt ansvar for media og visualiserings-oppgaver hos Audi og Matthew Knott har vært sentral i den globale kommunikasjonsavdelingen hos Rolls-Royce.

Jeg har sett for meg Apollo/Gumpert nord og ned mange ganger. Jeg tar kanskje feil nå også?

Powered by Labrador CMS