-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Gumpert – flere liv enn katta?
Her dukker jommen Gumpert opp igjen. En navn som har gått igjen i disse spaltene nesten like lenge som BilNorge har eksistert, og vært erklært død gang på gang. Nå livnet de plutselig til igjen – på en utstilling i Shanghai.
Nå heter riktignok ikke bilen Gumpert lenger. Oppkalt etter initiativtakeren som opprinnelig var en av de drivende kreftene bak Audis Quattro.
Nå heter både bil og selskap Apollo. Samme navnet som en av Gumperts modeller hadde for femten år siden.
Apollo Future Mobility Group er det fulle navnet, og det dukket opp blant 3000 utstillere på Kinas Internasjonale import-Eksport messe nylig.
Det er ingen grunn til å gå inn på noen av de obligatoriske forklaringene de har presentert på det de gjør nå. De går på mobilitet og fremtid og elektrifisering og alt det obligatoriske, men de viser i hvert fall konkrete deler av det de snakker om.
I bunnen av bilene deres ligger det en ny karbon monocoque som er bygget rundt LMP2-reglene – uten at det er sagt noe om kommende sportsinnsats.
Den ene bilen som vises er EVision – en fireseter med et designspråk de kaller «Fast Forward» og – enda verre – inspirert av en ildsprutende vulkan.
Den er mer enn fem meter lang og to meter bred og skal vise Apollos videre vei mot bærekraftig familietransport!
Prosjekt EVO er mer ekstremt. «Rå kraft og emosjonell estetikk paret med fantastiske kjøreegenskaper og dynamikk» er noen av karakteregenskapene.
Her forteller tre skikkelige eksosrør i hekken at vi snakker om rå kraft fra andre kilder enn batterier. En rekke aerodynamiske hjelpere som justeres av følere og elektroniske regnemaskiner bekrefter også at denne ikke ville vært lovlig på noen bane.
Apollo er svak når det gjelder tekniske informasjoner, men siden EVO går på bensin kan vi kanskje regne med at den er en fortsettelse av de gamle superbilene vi har sett på Genève-utstillinger opp gjennom årene.
Når det gjelder el-pakken – som de påstår de har brukt noe som tilsvarer innpå 4 millioner kroner på å utvikle – er det snakk om et 800 V system med en PDU og 2 invertere (sorry, ikke jeg heller) og to flunkende nye Axial Flux motorer som er festet til monocoquen og driver hjulene via et planetgirsystem.
En elegant transmisjonspakke, sier Apollo.
Les også: Gumpert med nye venner
Det hele skal utvikles videre i selskapets utviklings-sentra i Kina og Tyskland – intet mindre.
Så forteller de også at de har rekruttert nye kjernetropper. Torsten Falldorf har vært sentral i produktutvikling hos Valmet. Frank Egle har hatt ansvar for media og visualiserings-oppgaver hos Audi og Matthew Knott har vært sentral i den globale kommunikasjonsavdelingen hos Rolls-Royce.
Jeg har sett for meg Apollo/Gumpert nord og ned mange ganger. Jeg tar kanskje feil nå også?