-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Laveste Europa-salg i vårt årtusen
Mens vi i Norge opplevde ny rekord i bilsalget, ble 2021 et kriseår for Europa med det laveste nybilsalget siden 1985.
Statistikk fra Jato for 28 europeiske markeder (EU25 + UK, Norge og Sveits) viser at det totalt ble registrert 11,75 millioner biler i disse markedene i 2021. Det tidligere bunnivået i vårt årtusen (2013) var på 12,31 millioner.
Mangelen på semiconductors (chips) har dermed vært mer ødeleggende for bilindustrien enn nedstengningen grunnet korona i 2020.
– Krise etter krise hadde en negativ effekt på etterspørsel og registreringstall i markedet. Den pågående usikkerheten rundt pandemien samt stor mangel på semiconductors skapte en «perfekt storm» for produsentene, sier Felipe Munoz, Global Analyst for Jato Dynamics.
Det store fallet startet med tosifret nedgang i juli, og i desember 2021 ble det kun registrert 949.252 biler i disse markedene, en nedgang på 22 prosent fra samme måned i kriseåret 2020 og hele 25 prosent fra 2019, like før pandemien satte inn.
Mens noen små markeder, deriblant Norge, viste en oppgang i registreringstallene, dro store markeder – ikke minst Tyskland som hadde de laveste tallene siden 1985 – ned totalsalget. Østerrike hadde laveste volum siden 1984, Belgia siden 1985 og Nederland siden 1980.
Men selv om totalmarkedet stupte var det bedre tilgang på biler med alternative drivlinjer enn de konvensjonelle bensin- og dieselmotorer – noe som ga en stor fordel for Norge med attraktive insentiver for elbiler og ladbare hybrider.
Også andre land har de senere årene økt sine elbil-insentiver, noe som har medført at mange europeere nå følger i Norges fotspor når det gjelder overgangen til elbiler og ladbare hybrider.
I 2021 utgjorde biler med alternative drivlinjer 19 prosent av totalmarkedet med 2,25 millioner registreringer, nesten på nivå med dieselbilene som sto for 21,7 prosent.
Hyundai-Kia økte sin markedsandel i Europa fra 6,7 prosent i 2019 til 8,6 prosent i 2021 takket være et attraktivt utvalg av elbiler og SUV-er som er populære i markedet.
Toyota økte sin markedsandel med 1,4 prosent, primært takket være Yaris som er blant Topp 10 i 14 land. Tesla, BMW og Volkswagen klarte også å øke sine markedsandeler.
Golf klarte å forsvare sin posisjon som Europas mest solgte bilmodell med 205.408 registreringer – en posisjon den har holdt siden 2008.
Men det spørs hvor lenge dette vil vare, for den har en synkende salgskurve med 50 prosent dropp siden 2019 og var kun 10.000 biler foran Peugeot 208 på andreplassen i 2021.
Teslas markedsandel er doblet fra 2019 til 2021, og takket være primært Model 3 er salget økt fra 29.300 biler i 2018 til nesten 168.000 i fjor. Model 3 er Europas mest solgte elbil og klatret med 64 prosent økning til en 17. plass på totallisten.
Den er bestselger i Norge og Sveits, nummer to i Storbritannia og på tiendeplass i Tyskland og Østerrike.
Se illustrasjonene for detaljer