Smart #1
Smart #1
Smart #1
Smart #1
Smart #1
Smart #1
Smart #1
Smart #1
Smart #1
Smart #1
Smart #1
Smart #1
Smart #1
Smart #1
Smart #1
Smart #1

Smart gjør som Mini

Mini startet som en mini og vokste til en vanlig bil. Nå har Smart tatt en lignende rute – den er i ferd med å bli en tysk/kinesisk Volvo/Polestar/Lynk&Co/Lotus. Kanskje ikke så smart?

Publisert Sist oppdatert

Smart var åpenbart i ferd med å ta livet av seg selv. Daimler begynte i hvert fall å bli lei av å holde liv i kompaktbilen, for eksempel kvittet de seg med fabrikken som var spesialbygget for Smarter, men så meldte Geely seg på.

Den ekspansive kineseren hadde allerede en del prosjekter felles med tyskerne, ingen spesielt vellykkede. Allikevel sa de ja til en ny oppoverbakke.

I 2019 ble Smart Automobile Co. Ltd. stiftet med 50/50 Mercedes-Benz AG og Zhejiang Geely Holding Group. Formålet er å produsere biler med Smart-logoen i Kina, og markedsføre dem over hele verden.

Europadebuten skjedde i Berlin og man kunne i hvert fall slå fast at den opprinnelige logoen var på plass: en C og en pil. Opprinnelig sto det for Cute og Kompakt, og fremtidsrettet design.

Det er ikke lett å si hva det står for nå.

Hvis vi ser på spesifikasjoner og mål er bilen skikkelig main stream.

Akselavstand på 275 cm, og utvendige mål som sier 427 x 182 x 164 cm, med tomvekt på 1820 kg.

Den står på Geelys SEA (Sustainable Experience Architecture – intet mindre) plattform som du allerede finner under Zeekr 001 og Lotus Eletre, men som med tiden også vil bære mengder av Volvoer, Polestarer og Lynk & Companier, for ikke å snakke om Geelys egne biler.

Karosseriet de har lagt oppå denne er svært likt det vi møtte som konsept på IAA i München i høst.

Riktignok har den fått en B-stolpe nå, og avslutningen på taket er endret noe, men bilen er i hovedsak like glatt, ikke spesielt oppsiktsvekkende og like lite egnet til diskusjoner som konseptet var.

Cab forward betyr at i 15-litersrommet under «panseret» får du så vidt plass til ladekabelen. Jeg har ikke hørt de har sagt noe om bagasjerommet, men de sier i hvert fall fem-seter.

Interiøret er ikke fullt så elegant som det var i München, og jeg husker ikke at jeg reagerte på storskjermen. Men på bildene av produksjonsbilen ser det ut som det bare er klistret på en 12,8 tommers skjerm midt på dashbordet.

Det er virkelig litt schnodig for jeg mener riktignok mye om Mercedes-interiører (det er de som har designet denne bilen), men jeg er en motvillig beundrer av hvordan de klarer å integrere skjermer i interiøret.

Her virker det som de er tilbake til start.

Selve instrument-avdelingen er en ryddig 9,2-tommer som bare viser det viktigste og som er kombinert med en HUD.

Det ser ut som alle betjeningsorganer som ikke er plassert på skjermen ligger i rattet. Bortsett fra «girvelgeren» som ligger bak rattet slik at sentraltunnelen holdes helt ren.

Rattet selv sørger for at du alltid vil huske hvor du er: logo i sentrum og Smart med svært lesbare bokstaver på den flate, nederste delen.

El-avdelingen består av en motor i hekken som driver bak, med 272 hk og 343 Nm. Batteri på 66 kWt og 400 V. 10-80 åprosent er oppgitt til 3 timer og 30. Koblet til en 150 kW DC-lader tar det 30 minutter. Rekkevidden oppgis til en del over 400 km.

Det er vel ikke helt klart når bilen skal lanseres på markedet – på slutten av 2022 sies det. Smart Europe sier den skal selges både på nett og i Mercedes-butikkene, og tyskerne tror i hvert fall på 40.000 euro.

I Kina snakker de om en mindre SUV som neste modell og deretter en større modell – kanskje som sedan, og så en kompakt MPV. Om disse modellene skal til Europa er slett ikke sikkert.

Underlig navn på modellen forresten. # 1. Opus En – da er det noen som har glemt bort mange generasjoner smart-biler.

Noen av dem var faktisk ganske smarte, men verken markedet eller produsenten skjønte det – så da var den vel ikke så smart allikevel?

Powered by Labrador CMS