BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW i7

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

Nye toppmodeller fra BMW

BMW lanserer en ny generasjon 7-serie. For første gang med hel-elektrisk drivlinje.

Publisert Sist oppdatert

Det er utvilsomt elbilen i7 som er mest aktuell for Norge, og den blir en direkte konkurrent til nylig lanserte Mercedes EQS. Snart kommer også Audi med sine alternativ i luksussegmentet.

Den er lett gjenkjennelig som en BMW og har alle de klassiske egenskapene som har kjennetegnet tidligere generasjoner 7-serie – som rikelig med plass, maksimal komfort, og – når du ønsker – sportslige egenskaper. Det hele pakket inn i helt ny design.

– Med den nye generasjonen 7-serie befester BMW sin posisjon og offensiv i det øverste premiumsegmentet, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

– Unikt for den nye generasjonen BMW 7-serie, er at den lanseres med en rekke varianter som er tilpasset kundenes behov i de ulike markedene.

– Mens USA og Kina får sine egne modeller og motoriseringer, er det helelektriske BMW i7 som er først ut i Europa. På fabrikken i Dingolfing, Tyskland, vil alle de forskjellige motoriseringen produseres på én og samme produksjonslinje, sier Tegneby videre.

Lang nok
Den nye 7-serien kommer i motsetning til sine forgjengere kun i én lengde, litt større enn den lange utgaven av forrige generasjon. Lengden er 5391 mm, bredden 1950 mm, høyden 1544 mm og akselavstand 3215 mm. Sporvidden er også økt både foran og bak.

Som standard ruller den nye 7-serie på 19-tommers hjul. Den adaptive luftfjæringen og firehjulstyringen sørger for at bilen elegant kan veksle mellom komfort og mer dynamiske egenskaper.

Sett forfra er den tradisjonelle BMW-designen med de to runde frontlyktene og nyre-grillen fullstendig nytolket. Vi møtte en tilsvarende front på nylig oppdaterte X7, med delte frontlykter og smale horisontale LED-lyselementer høyere opp på fronten.

Interiøret er utstyrt med siste generasjon iDrive-operativsystemet med BMW Curved Display som man kjenner fra BMW i4 og BMW iX.

Bakseteluksus
Som ved tidligere generasjoner 7-serie skal man ha det minst like behagelig i baksetet som foran. Elektrisk justerbare seter er en selvfølge. Innstillingene styres fra touchpanel i dørene.

Med BMW Theater Screen, som felles ned fra taket, får man en ultrabred 31 tommers skjerm med 32:9 panoramaformat og 8K-oppløsning. Den forvandler baksetene til en eksklusiv kinosal hvor passasjerene kan velge personlige favoritter fra en rekke strømmetjenester.

Med Bowers & Wilkins Surround Sound System med 4D-teknikk, 18 høyttalere og 655 watt effekt, bør også de mest audiofile kunne finne seg til rette i helt nye BMW 7-serie.

Mange valgmuligheter
Den nye 7-serie leveres i en rekke eksklusive lakkfarger. Enkelte lar seg kanskje friste av noen helt spesielle kombinasjoner med to-tone lakk, hvor øvre og nedre del av karosseriet har ulik farge.

For eksteriøret tilbys også ulike designuttrykk, deriblant med sportslige M Sport elementer.

Panoramasoltak og skinninteriør er selvsagt standard. Om ønskelig leveres bilen med automatisk åpning og lukking av dørene. «Excecutive Lounge» kan velges av de som virkelig vil strekke på bena i baksetet.

For den som sitter bak rattet i helt den nye luksussedanen bidrar en rekke førerassistansesystemer til en komfortabel kjøreopplevelse. De autonome egenskapene vil rulles ut i tiden fremover, på det som kalles nivå 3, for både autonom kjøring og parkering.

Først elektrisk
Helelektriske BMW i7 xDrive60 er modellen som nordmenn først vil stifte bekjentskap med.

Med en elmotor på forakselen på 190 kW/258 hk og en motor på bakakselen på 230 kW/313 hk har bilen en samlet effekt på 400 kW/544 hk og et maksimalt dreiemoment på 745 Nm. Sprinten til 100 km/t gjøres unna på 4,7 sekunder og toppfarten nås ved 240 km/t.

Et WLTP-forbruk fra 18,4 til 19,6 kWt, avhengig av spesifikasjoner og utstyr, gir i7 xDrive60 en rekkevidde på 590-625 km. Energien hentes fra høyspentbatteriet med netto kapasitet på 101,7 kWt.

Med AC-lading på 11 kW lades batteriet fra 10 til 100 prosent på 9,5 timer. For DC-lading har BMW i7 en kapasitet på 195 kW og da lades batteriet fra 10 til 80 prosent på 34 minutter under optimale forhold.

Med den tilpassede ladekurven kan en ladeøkt på 10 minutter gi 170 km ny rekkevidde. Egne ladeprofiler og temperering av batteriet er også bidrag til effektive ladeøkter.

Tempereringen av batteriet kan både styres automatisk gjennom bilens navigasjonsdata og aktiveres av føreren selv ved behov.

Mer i vente
I 2023 lanseres toppmodellen BMW i7 M70 xDrive, med over 600 elektriske hestekrefter og mer enn 1000 Nm dreiemoment. Da snakker vi 0-100 km/t på under 4 sekunder.

Denne helelektriske modellen får blant annet følge av plug-in hybriden BMW M760e xDrive med 571 hk og 800 Nm dreimoment, med en elektrisk rekkevidde opptil 84 km. Samme år lanseres også en pansret versjon av helt nye BMW 7-serie.

Pris og bestilling
BMW i7 xDrive60 lanseres i Europa i november 2022. Norske forhandlere åpner for bestilling av modellen i dag, med en startpris fra kr. 1.169.000 eks mva.

– Slik verden ser ut nå, må vi ta høyde for at leveringer vil skje i 2023. Innen den tid må vi forberede oss på at det innføres merverdiavgift på elbiler, slik politikerne opprinnelig varslet om i fjor. Når revidert statsbudsjett legges frem i mai, forventer vi at Regjeringen gir tydelige signaler på hva norsk bilbransje og norske elbilkunder skal forholde seg til i tiden fremover, sier Marius Tegneby.

– Startprisen på BMW i7 M70 xDrive estimeres til 1.399.000 eks. mva. Man må derfor forvente en annen pris når vi åpner for bestilling av den modellen senere, avslutter Tegneby.

Powered by Labrador CMS