-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Straand Bilfinale
Som et Oslo Motor Show på tur
Tenk deg et Oslo Motor Show. (Hvis du ikke har vært på et, kan du bare søke på disse sidene så får du et inntrykk). Tenk deg så at du kan dra på tur sammen med alle bilene og motorsyklene som er der. Gamle og nye. Strøkne og råtne. Millionformuer eller slitne, glade bruktbiler. Det opplevde vi i Vrådal i helgen.
De som driver Straand Hotell – femte generasjon, og hotellet har røtter tilbake til 1864 – har interesse for både biler og motorer (og for gamle Fram som i sin tid dro tømmer, men nå har en Volvo Penta og drar gjester) og de har en skikkelig sans for å sette hotellet på kartet.
Hotellet har allerede markert seg blant motorsyklistene ved å ta initiativet til «Hub Riding», og nå markerer de seg blant bilfolket.
Sist helg, og avsluttet i går, arrangerte de sin andre «Bilfinale».
Finale på hva?
Finale på perfekte kjøreveier i perfekte høstomgivelser, antakelig – for her var det ingen konkurranse om noe som helst, bortsett fra å hygge seg.
Her er det absolutt ingen krav til hva slags hjul du kommer på, ingen prosedyrer, ikke noe surr om at man må ha på seg underlige klær eller snakke med høytidelig mine om «sportsvogner» eller om bruktbilpriser.
Dette er et kom-som-du-er, og ta-med-de-hjula-du-er-glad-i arrangement.
Utvalget ser du på dette tilfeldige utvalget bilder. Spennet gikk fra en Mazda 1000 på prøveskilt til det råeste av gatebrukbare Aston Martiner – fra et snes Porscher i alle versjoner og trimmingsgrader til et snes Volvoer i alle versjoner og trimmingsgrader.
Mengder av amerikanere, selvfølgelig, fra helt standard til de mest juvelerte juvelene, og en bråta europeere stylet og trimmet etter alle kunstens regler – og enda noen.
After Ski
Men ikke alt var opp til de besøkende. Vertskapet hadde også anstrengt seg og funnet frem til eksepsjonelle gjenstander – mange av dem skal jeg komme tilbake til senere.
Alle disse hadde selvfølgelig sine egne historier som ikke lenger er noen hemmeligheter blant helgens gjester.
Både fredag og lørdag ble alle invitert på After Ski der Benny, tidligere kjent fra Broom – nå i ferd med å bli kjent fra NAF – kjørte showet og fikk folk til å fortelle om lakkeringskunster, om berging av tunge biler midt på vinteren, og hvordan man overlever i drifting-miljøet eller bygger egne ensetere som ser ut som Formel 1-biler og får dem godkjent for gatebruk – og selvfølgelig møtte vi også en skikkelig skrot-Nisse – den typen, sa Benny, som vasker bilen sin med vinkelsliper.
Full kontroll på den konferansieren, inntil han hentet Gunnar Westby fra Løiten opp på scenen for å få ham til å fortelle om utrykningsbilen han kom med – kledelig dekorert med Riksløven på alle kanter. Bilen var en T-Ford fra 1922 og Westby også kom kledelig dekorert – denne gang som Gammel-lensmann.
Benny ble kuppet, Westby overtok hele showet med malmfull egenkomponert Ford-arie og en monolog som fikk folk til å dette av stolene.
Bookingansvarlig på Latter – Hallo! Våkn opp.
Bomvei og flystripe
Vertskapet hadde også sørget for å åpne en bomvei opp til Vrådal Panorama – som virkelig var et panorama, og hvor de som ble med på den morgenutflukten fikk oppleve en skikkelig grusvei.
Dessuten var flystripa på Fyresdal åpnet for bilene.
Det var sørget for dispens fra de aktuelle forsikringsselskapene slik at de som ville kunne ta del i skikkelig – hva er det man kaller det når man skal skjule at dette er seriøst og slett ikke bare dritgøy? – førereutvikling?
Men ellers gikk dagene til prating og ljuging og skikkelig mingling mellom merker og prisklasser og fartsegenskaper – og respekten for en pen PV var like stor som respekten for originale Cibie-tåkelys på fronten til en eldre Porsche.
Premiering
Men det beste dukket opp mot slutten av lørdagskvelden, med diplomer til de fire som en virkelig genial jury hadde funnet verdige til bestemanns premie i klassen Eldste bil (ikke særlig diskusjon der), Beste Motorrom, Flotteste bil og Juryens Favoritt.
Hvor ofte opplever man ikke at det er det mest iøynefallende, det mest flashy eller – selvfølgelig – det som åpenbart er blant det aller dyreste, som stikker av med slike priser.
Her hadde juryen virkelig brukt hue og kommet frem til resultater som kanskje forundret mange, inntil juryformann Benny kom med juryens solide begrunnelse.
Jeg skal ikke avsløre her hvem som stakk av med prisene, det skal du få i morgen. Men jeg tror jeg greide å få med meg alle fire på disse bildene, så kan du selv ta en titt til, og gjøre ditt eget valg og i morgen kan du sjekke hvor feil du (eller juryen) tok.