-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes-Benz under lupen
Ikke før har det verste USA-styret rundt Toyotas sikkerhetsproblemer lagt seg, så går myndighetene løs på et annet sikkerhetsikon: Mercedes-Benz.
Toyota fikk en solid bot, 16,4 millioner dollar, for å ha unnlatt å gjøre NHTSA (det nasjonale trafikksikkerhets-rådet) oppmerksom på mulige problemer med gasspedaler og gulvmatter og hva det var for noe alt sammen.
Nå er summen betalt, den største boten som kan ilegges for slike forseelser.
Men jusen er underlig – ved å betale den har Toyota på en eller annen måte sluppet å innrømme at de har gjort noe galt. Selv amerikanske kommentatorer har fremdeles problemer med å fatte akkurat den.
Pengene går forresten til statskassa.
Mens Toyota venter på at NHTSA skal fortsette sine undersøkelser på andre av selskapets problemområder, er det sikkerhetspioneren Mercedes-Benz som blir utsatt for nærmere undersøkelser.
De mulige problemer som nå blir sett nærmere på, er noen kabel-elementer på 2005- og 2006-modellen av E-Klassen. Der skal det ha kunnet oppstå en feil som ville forårsake at airbagene ikke baget som de skulle når de skulle.
4 rapporter om slik feil skal NHTSA ha mottatt og 100.000 biler kan ligge i målgruppen.
Mercedes selv forklarer at problemet kunne oppstått dersom føreren teleskopet rattet helt ut samtidig som det sto så høyt det kom. Da kunne en ledningsbit kunne komme i knip.
Men allerede i desember 2005 ble det sendt ut en servicemelding på dette, og problemet ble løst ved hjelp av en meget lenger ledning.
Mercedes sier også at dersom feilen allikevel skulle oppstå ville varsellampa for air bag’en lyse og bilen ville avgi et av to diagnosesignaler som viste vei til problemet.
I våre dager er åpenbart ikke slikt nok, men Mercedes sier foreløpig at de ikke frykter noen Toyota-dimensjoner rundt saken.