-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
VW med forsiktig pluss
De første økonomiske VW-tallene fra 2009 er nå kommet. Nettofortjenesten ramlet meget mer enn ventet, med mer enn 80 prosent, til 911 millioner euro.
Nå kan man si at 911 er et vakkert tall for noen som er i ferd med å overta Porsche, men det er nok ikke trøst nok for dem det angår. Men de det virkelig angår, aksjonærene, behøver allikevel ikke klage. På tross av resultatbommen, vil det allikevel bli utbetalt rundt €1,60 pr aksje i utbytte. Det er bare 17 prosent under 2008-utbyttet.
Storaksjonærer er Porsche-familien, delstaten Niedersachsen og Qatar.
Den samlede omsetningen gikk også ned. Den endte på 105,2 milliarder euro og er 7,6 prosent lavere enn i 2008. Dette på tross av at bilsalget gikk opp til 6,3 prosent – ikke dårlig med fremgang i kriseåret 2009 – selv om fremgangen må måles i promille. Pluss er pluss.
Grunnen til at ikke økt bilsalg ga økt omsetning, er blant annet at Audi-salget sank – der er fortjenesten god. På hjemmemarkedet var det småbilene som overtok på grunn av skrotpremiene, og der var priskonkurransen knalltøff. Og selv om det gikk bra både i Kina og Brasil, er ikke det de markedene med størst marginer for tiden.
Sannsynligvis har også konsernet lidd under en nedskrivning av Scania-eierskapet. Men dette er den type detaljer det ikke ble nevnt noe om nå – en skikkelig gjennomgang av 2009 og utsiktene for 2010 vil vi først kunne ta del i den 11. mars.
Men Martin Winterkorn, VW-sjefen, gjentok at VW er finansielt sett meget solid og vil fortsette å bygge opp sin stilling på verdensmarkedet som planlagt. ”Vi har gode grunner til å ha forhåpninger til det nye året”, sa han, ”selv om vi vet at rammebetingelsene fortsatt blir vanskelige”.
Han føyde til at han regnet med at både omsetning og resultater ville bli høyere i år enn i 2009.
Mandag kveld tjuvåpner Volkswagen-gruppen Genève-utstillingen med en teppebombe-forestilling i en kjempehall utenfor utstillingsområdet. På tross av kraftig redusert resultat, er det ingen som regner med at forestillingen blir mer ydmyk eller mindre brautende enn de vi har deltatt på tidligere.
Du kan regne med ganske tett rapport derfra, her på BilNorge.no.