-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Julestress i Sentrum
Reisebrev fra Oslo
En god venn i bilbransjen har sendt oss dette reisebrevet fra en travel lørdag formiddag i Oslo Sentrum. Julestress var åpenbart ikke første prioritet.
Utenfor hos NIO:
Her sto det en kar med klovnenese på, på torvet på utsiden av selve butikken. Han jobbet riktignok hos NIO, men sto altså på utsiden med en plakat.
Jeg lurte på om han trengte penger – og det gjorde han, men ikke på grunn av slappe registreringstall.
Han samlet nemlig inn penger til Sykehusklovnene, så det forklarer jo den røde nesa.
En særs god sak å støtte altså.
Jeg spurte han om åssen salget gikk om da`n? Han svarte: Det er jo tungt marked, men vi er ganske fornøyde. «Og det går helt ok for dere i XXXXXX» sa han.
Så mine planer om å være «mystery shopper» fikk en brå slutt.
Deretter gikk jeg inn i butikken, der var det to stykker, en som åpenbart var turist og en voksen mann som prøvesatt en bil, med en selger i bilen.
Gikk en tur ned i kjelleren, der var det to damer som okkuperte ett av de tre møterommene, hun ene var tvillingen til XXXXX XXX, så jeg løp opp trappa igjen.
Polestar:
En steinkast fra NIO-butikken ligger Polestar. En av mange merker i Geely-familen, der Volvo er den med mest likheter mht. design.
Hadde Kantar gjort en undersøkelse blant nordmenn generelt, så tror jeg de fleste ville svart at Volvo lages i Sverige og at Polestar er en kulere variant.
Uansett – i butikken var det ingen. Jeg lurte på om det var åpent, det var i overkant mørkt der inne også.
Jeg sjekket døra, den var åpen, så da gikk jeg inn. Etter to minutter kommer det en dame bort, blid og hyggelig.
Jeg spurte litt om åssen det gikk, og hun fortalte om bilen, og muligheter for prøvekjøring på Lysaker osv. Ingen kom inn i løpet av den tiden jeg var der.
(saken fortsetter)
Lucid:
Rett borti gata fant jeg Lucid. Her var jeg dagens første kunde. Jeg hørte kvinnen innerst i lokalet fortelle dette til hen i andre enden. (Rart å bruke hen gitt, men han eller hun … Jeg aner jo ikke).
Klokka var ca. 13.30 forresten, og jeg tipper de åpner ved 10-tiden.
Hun kom bort etter å ha rundet av telefonsamtalen, var veldig positiv og spurte:
– Hva vet du om Lucid?
Jeg svarte at det er vel et amerikansk merke, og virket nok som jeg var litt usikker.
– Helt riktig, og det er det første vi forteller kunder, fortalte hun.
– For å skille dere fra Kineserne, repliserte jeg.
– Ja det er riktig, sa hun og fortalte om bilens USPer, og den har jo faktisk noen.
Motoren er 1/3 av den fysiske størrelsen til konkurrenter, bilen har verdens størst frunk og samme leverandør av skinn som Aston Martin og Jaguar. Så der lærte jeg noe nytt.
Så spurte jeg hvor mange biler de har solgt.
Da fikk jeg høre mer om det tøffe markedet, enn om tall.
Da kom det noen turister inn i butikken som satte seg inn i bilen og vi var enige om at den er ganske kul – og dyr.
Ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken forteller at Lucid har registrert 8 biler så langt i år (=0,01 % markedsandel), Nio er oppe på 850 biler (0,74 %) og Polestar har 1891 biler (1,64 %).
Sammen med Lotus (29 biler og 0,03 %) som også har salgslokale i sentrum har disse fire merkene til sammen 100 % bilbutikk nærvær i Oslo sentrum!
Innenfor en avstand som tilsvarer fem minutters sakte spaser-tempo fra Egertorget har disse fire merkene, med mindre enn 2,5 % markedsandel, til sammen 100 % av bilimportørenes showrom.
Og sånn går no dagan.