-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mitsubishi tidlig ute
Tidlig ute med utvidet nybilgaranti var Mitsubishi – som økte fra ett til to år allerede i 1981.
Den gang for 30 år siden var ett års nybilgaranti det vanlige i Norge. 10 år senere – i 1991 – kom fem års garanti på nye Mitsubishi-biler.
- Bakgrunnen var at Mitsubishi var et relativt nytt bilmerke i Norge, og med et vanskelig navn. Vi skulle konkurrere i et tøft marked. Det å bygge merkekjennskap og relativt rask skape kundetilfredshet var motivasjonen som lå bak, sier Gunnar Eik – tidligere konsernsjef gjennom en årrekke i Motor Gruppen.
I flere trinn ble nybilgarantien utvidet, først til to år, så tre og til slutt altså fem års garanti fra 1991.
Kvaliteten holdt
- Vi visste at bilene hadde god kvalitet. Men det var noe alle bilmerker fremhevet – ofte langt ut over det de kunne stå for. Da slo tanken ned i oss: Dette er ikke noe vi bare skal si – dette skal Mitsubishi garantere! Derved var listen lagt.
- Garanterte kundefordeler skulle bli vårt markedskonsept. Kostnadene ved bilhold skulle kunne kontrolleres langt bedre gjennom garantisystemet, sier Gunnar Eik.
- Personlig synes jeg det er fint at alle bilmerker nå mange år senere ser ut til å gå inn for et markedskonsept med fem års nybilgaranti i bunnen. Jeg håper at alle kan stå for de forutsetninger som ligger i den utvidede garantien, for uten det vil det hele ende opp som en markeds-gimmick, sier Eik.
- Hva sa Mitsubishi-fabrikken da dere lanserte ideen med fem års garanti i 1991?
Skapte tillit
- De var først vanskelige å overbevise. Første gang jeg presenterte konseptet, satt de himmelfalne og spurte: ”Hva er galt med bilene våre?” Da svarte jeg at det ikke var noe galt – de var bare gode nok til å utvide garantien til fem år!
- Det svaret skapte tillit senere, ikke bare hos våre kunder, men la også grunnlaget for et tillitsforhold mellom fabrikken i Japan og oss som importør. Det tillitsforholdet har i alle år vært – og etter hva jeg forstår er fortsatt – helt eksepsjonelt positivt, forteller Gunnar Eik.