-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Formel 1 fra Tyrkia
Hadde det ikke vært for Metin Ar og Izmit hadde Formel 1-sirkuset hatt et stort problem.
Det er faktisk en del morsomme fakta rundt årets Formel 1-sesong. For eksempel de som dreier seg om gummi.
Som kjent er Pirelli eneleverandør i år, og i tillegg til det faktum at de skal fargekode dekkene (LES MER HER), er det et par andre momenter vi nok bør få med oss.
For eksempel den forholdsvis overveldende informasjonen om hvor mange F1-dekk som egentlig går med i løpet av en sesong.
50.000 dekk pr. år!
Og det volumet skal Pirelli produsere i hvert fall i de tre årene dagens avtale gjelder for.
Dekkene skal komme fra, av alle steder, Izmit – en forholdsvis liten by i Tyrkia – ikke så langt fra Istanbul. Og så viser det seg (alt man ikke vet!) at her ligger faktisk Pirellis største dekkfabrikk overhodet.
I 50 år har de bygget dekk her, det har vært investert 140 millioner euro de siste ti årene, og i år skal det investeres ytterligere 30 millioner.
8 millioner dekk består årsproduksjonen av, og da begynner plutselig 50.000 racing-dekk å bli ganske ubetydelig. Inntil vi oppdager at det er ikke 50.000, men 200.000 konkurransegummier.
Izmit-fabrikken, som Pirelli av etterhånden åpenbare grunner også kaller Factory of Champions, er Pirellis produksjonssentrum for alt av konkurransedekk. I tillegg til F1-dekkene kommer det 70.000 dekk for GP2 og GP3 – som de også er eneleverandør til.
Og resten, 80.000 dekk, går til 60 andre serier der italienerne leverer, og det inkluderer prestisjearrangementer som Ferrari Challenge, Lamborghini Super Trofeo og Trofeo Maserati.
Til sammen 200 forskjellige dekktyper!
Selvfølgelig bygger Pirelli på varemerket sitt når de kaster seg ut i sport, så Formel 1-dekket heter også P Zero, og det kan nesten se ut som om alle disse dekkene burde være fargekodet grønn.
Her finnes det ikke høyaromatiske oljer. Fabrikken i Izmit er optimalt bygget for å bruke vann og energi mest mulig effektivt.
CO2 utslippene er miljøfyrtårn-lave. En meget omfattende gjenbrukprotokoll for dekkene, spesifiserer nøye hva av de brukte dekkene som skal gå til å skape nye primær-produkter og hva som skal gå til produksjon av energi.
I fire år etter hverandre har Pirelli ligget på topp blant sine ”Autoparts and Tires”-kolleger både hos Dow Jones Sustainability STOXX og Dow Jones Sustainability World Indices.
Det er ingen grunn til å tro at denne posisjonen vil bli endret fordi de nå har føyet F1-dekk til produktutvalget sitt.
Og hva Metin Ar har med det hele å gjøre? Ikke annet enn at han er styreformann i denne progressive dekkfabrikken.