-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hyundai klar for 2017-sesongen
Målet er å vinne Rally-VM. Vi var på Monza for å se og høre Hyundais planer for WRC i 2017, og ble guidet gjennom seansen av en norsk rallyekspert.
En av grunnene til at vi kastet oss på denne presentasjonen var muligheten for at det kunne dukke opp et norsk ansikt der.
Det er jo for tiden masse spekulasjoner rundt hva som skjer med Andreas Mikkelsen og hans kolleger etter at Volkswagen uventet kansellerte sin WRC-satsing i tolvte time før 2017-sesongen.
Men ingen norsk fører var på plass – Hyundai kjører videre med samme sjåfører som i 2016-sesongen, Thierry Neuville, Hayden Paddon og Dani Sordo. Fra Belgia, New Zeeland og Spania.
Et sikkert valg om man skal bedømme ut fra 2016-sesongen hvor minst en av disse førerne var på pallen i 10 av de 13 VM-rundene som ble kjørt og Paddon og Neuville sikret seg hver sin seier. De ble også nummer to og fire i VM-sammendraget, med Andreas Mikkelsen mellom seg.
Så hva med det norske innslaget?
Det sto Molly Pettit for, den bil- og motorsportentusiastiske jenta som er ansatt av WRC-organisasjonen som TV-kommentator. Hun guidet oss profesjonelt gjennom presentasjonen på flytende engelsk. Jeg lover at vi kommer tilbake med mer om Molly ved en senere anledning.
Selv om førere og kartlesere er de samme som i 2016, er det mye annet som er nytt i WRC neste år.
Toyota kommer med eget team for første gang i dette årtusen, og Citroën er tilbake med full satsning etter å ha operert med et «privatteam» de siste fire sesongene.
Ford er fortsatt med, om enn ikke under eget navn, så i regi av M Sport som har driftet Fords biler i en årrekke.
Bilene blir bredere og mer spektakulære gjennom aerodynamiske hjelpemidler som ny front, skjermbreddere og en gedigen hekkspoiler. Samtidig er minimumsvekten redusert med 10 kg.
Motorene får økt effekt til rundt 380 hester (fra ca. 330 hk) takket være en større restriktor (36 mm mot 33 mm). Og for første gang siden 2010 tillates aktiv senterdiff. Det skal med andre ord bli enda mer action, noe som kan trengs etter solid VW-dominans de siste sesongene.
En viktig endring i reglementet er også at teamene kan melde på tre biler i hvert løp, der de to beste tar poeng for teamet. I tillegg skal de fem beste belønnes med poeng på Power Stage – ikke bare de tre beste som i dag.
Om et par uker skal vi til Helsinki og høre hva Toyota har å fortelle om sine planer for 2017. Kanskje får vi se et norsk ansikt der også?