Citroën-fører Dani Sordo vant helgens Rally Deutschland. Mads Østberg fikk med seg nye poeng, men en avkjøring lørdag ødela muligheten for en topplassering.
Det meste har dreid seg om Jari-Matti Latvala og Thierry Neuville i den tyske VM-runden, men begge tapte dyrebar tid på avkjøringer på SS12 lørdag. Det gikk verst ut over den finske VW-føreren som ikke kunne fortsette etter sitt uhell.
Dermed skulle toppstriden stå mellom Dani Sordo i Citroën og Thierry Neuville i Ford på de to avsluttende etappene søndag.
Sordo hadde en ledelse på bare åtte tideler lørdag kveld, men Neuville dro av veien like før målgang på rallyets siste etappe og tapte over 50 sekunder på dette.
Seieren gikk dermed til Dani Sordo med en margin på 53,0 sekunder til Neuville. En annen Citroën-fører, Mikko Hirvonen, sikret seg tredjeplassen. Dermed sto det for første gang i år to Citroën-førere på pallen.
For VM-ledende Volkswagen ble løpet på hjemmebane en katastrofe. Andreas Mikkelsen fikk aldri startet siden hans kartleser fikk konstatert brudd i ryggen før start.
Annonse
VM-leder Sebastien Ogier dro av veien på første etappe fredag, og Jari-Matti Latvala mistet altså sin ledelse lørdag ettermiddag. Finnen endte til slutt på 7. plass mens Ogier ble poengløs i helgen. Han leder likevel klart i VM-sammendraget og kan sikre seg tittelen allerede i neste runde.
Mads Østberg slet med å holde tempoet oppe i helgen, og etter lørdagens avkjøring endte han til slutt på 9. plass.
Mest gledelig med norske øyne var innsatsen til den svensk/norske duoen Pontus Tidemand og Ola Fløene i Junior WRC-klassen. De tok en soleklar seier med nesten to minutters margin til tsjekkiske Michael Burri.
I denne klassen lå også Marius Aasen og kartleser Marlene Engan an til en pallplass, men an avkjøring lørdag morgen sendte dem nedover resultatlista, og de endte til slutt på 10. plass i Junior WRC-klassen.
Neste VM-runde er Rally Australia som kjøres i helgen 12.-15. september.
Rallye Deutschland – Final Unofficial Classification (subject to scrutineering)
FIA World Rally Championship for Drivers (after 9 of 13 rounds)
FIA World Rally Championship for Manufacturers (after 9 of 13 rounds)
1. Dani Sordo/Carlos Del Barrio 2. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul 3. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen 4. Martin Prokop/Michal Ernst 5. Robert Kubica/Maciek Baran 6. Elfyn Evans/Daniel Barritt 7. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila 8. Hayden Paddon/John Kennard 9. Mads Østberg/Jonas Andersson 10. Evgeny Novikov/Ilka Minor
Citroën DS3 WRC Ford Fiesta RS WRC Citroën DS3 WRC Ford Fiesta RS WRC Citroën DS3 RRC Ford Fiesta R5 Volkswagen Polo R WRC Skoda Fabia S2000 Ford Fiesta RS WRC Ford Fiesta RS WRC
3hr 15 min 19.4sec 3hr 16 min 12.4sec 3hr 17 min 55.5sec 3hr 23 min 20.2sec 3hr 24 min 20.7sec 3hr 24 min 33.6sec 3hr 25 min 14.4sec 3hr 28 min 20.6sec 3hr 28 min 47.5sec 3hr 30 min 37.3sec
Sébastien Ogier (FRA) Thierry Neuville (BEL) Jari-Matti Latvala (FIN) Dani Sordo (ESP) Mikko Hirvonen (FIN) Sébastien Loeb (FRA) Mads Østberg (NOR) Martin Prokop (CZE) Evgeny Novikov (RUS) Nasser Al-Attiyah (QAT) Andreas Mikkelsen (NOR) Elfyn Evans (GBR) Robert Kubica (POL) Bryan Bouffier (FRA) Juho Hänninen (FIN) Chris Atkinson (AUS) Michal Kosciuszko (POL) Ken Block (USA) Jari Ketomaa (FIN) Hayden Paddon (NZL) Sepp Weigand (DEU) Per-Gunnar Andersson (SWE) Henning Solberg (NOR) Benito Guerra (MEX) Khalid Al Qassimi (ARE) Olivier Burri (CHE) Yazeed Al Rajhi (SAU) Esapekka Lappi (FIN)
Volkswagen Motorsport Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team Qatar World Rally Team Qatar M-Sport World Rally Team Jipocar Czech National Team Abu Dhabi Citroën Total World Rally Team Volkswagen Motorsport II Lotos WRC Team