-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Norsk talent satser på langløp
Marcus Påverud satser på internasjonal karriere i langdistanseracing.
16-åringen fra Lier blir trolig en av de yngste i verden som noensinne har kjørt 24-timers løp. Han har nemlig fått dispensasjon fra arrangøren for å få lov til å stille til start.
– Egentlig sier reglementet at du kan stille til start i det året du fyller 18 år, og jeg er altså ett år for ung. Men arrangøren av den internasjonale 24H-Series har gitt meg dispensasjon fordi vi skal kjøre hele mesterskapet, sier Marcus Påverud.
Mekanikerlærlingen fra Lier innleder en satsing som er en av de mest ambisiøse noensinne av en norsk bilsportutøver. Med bakgrunn fra flere år i gokart og to år i det danske mesterskapet for Citroën DS3 tar han nå et stort steg opp i internasjonal asfaltracing.
Han skal kjøre en Honda Civic TR-R Type R i 24H Endurance Series, et av verdens tøffeste mesterskap for GT- og Touringbiler. Sesongen starter 7-9.april med 12-timers løp på Red Bull Ring i Østerrike.
– Noen lurer sikkert på hvorfor jeg ikke satser på formelbil, men nåløyet er så utrolig lite og prisen så enormt høy om du skal lykkes internasjonalt. GT-racing har en helt annen prislapp, men samtidig er det den typen bilsport som øker mest i internasjonal sammenheng. Mitt langsiktige mål er å kunne kjøre en prototyp i 24-timersløpet på Le Mans, kanskje verdens mest berømte billøp, sier 16-åringen.
Honda Civic med 350 hk
24H Endurance Series, mesterskapet som Marcus skal kjøre kommende sesong, er et profesjonelt bilsportmesterskap for GT- og standardbiler, fordelt på mange klasser etter trimningsgrad og prestasjon.
Marcus skal kjøre i TC-R klassen for biler med 2-liters turbomotorer og rundt 350 hk. Dette er en relativt ny klasse i internasjonal bilsport, men antas å bli en av klassene med høyest konkurransenivå i 24H Series-mesterskapet.
– Det er ti biler påmeldt i min klasse allerede fra første løp på Red Bull Ring, og målet er å være blant de beste allerede fra start i mesterskapet. Vi skal kjøre 12- og 24-timers løp, og dette blir noe nytt for meg som hittil bare har kjørt sprintløp.
– Jeg legger ned masse tid med fysisk trening med veiledning fra Norges Bilsportforbunds trener Fredrik Brenna-Lund, for dette blir tøft fysisk. I et 24-timersløp kan det bli ti timer bak rattet for meg som er teamets førstefører, og da skal du være i god form for å holde koken hele veien, sier Marcus.
Håper å bli lagt merke til
Før sesongen har Marcus gjennomført en uke med testing på Adria-banen i Italia. Tempoet har vært meget bra og han er imponert over bilen.
– Hondaen er noe ganske annet enn DS3-bilen jeg har kjørt de siste par årene. For det første har den nesten 150 hk mer, og den oppfører seg mye mer som en racerbil med langt bedre grep i svingene. Bilen er utrolig morsom å kjøre, og testingen har blitt gjennomført uten tekniske problemer, sier Marcus.
Drøyt 60 biler er påmeldt til 12 timers løpet på Red Bull Ring i Østerrike. De raskeste bilene tilhører GT3-klassen med et utvalg av superbiler som Mercedes-AMG GT, Ferrari 488, Audi R8, Lamborghini Huracan og Porsche 911.
– Dette er biler som har nesten dobbelt så mange hester som min Honda Civic, så vi er ikke opptatt av totalplassering i løpene, men vil kjøre for best mulig plassering i vår klasse. Det blir viktig å kikke i speilet og holde øye med hva som kommer raskt bakfra, men jeg tror det skal gå bra, sier Marcus.
– Poenget for meg er også å gjøre en så bra innsats at det kanskje blir lagt merke til av teamene som driver de raskeste bilene. Det er jo dette som gjør GT-racing så interessant, at du faktisk kan bli lagt merke til av profesjonelle team og gå gradene opp til GT3 på topp internasjonalt nivå og kanskje videre til prototype. Mitt mål er å kunne bli profesjonell racerfører, og det er her det starter, sier Marcus.
Bilsportfamilie
Marcus Påverud er tredje generasjon bilsportutøver i familien Påverud. Bestefar Jan kjørte rally på 70- og 80-tallet. Pappa Rune kjørte rally fram til midten av 2000-tallet. Storebror Philip har i likhet med Marcus kjørt gokart.
Selv om Marcus bare er 16 år (fyller 17 år 16. juni) har han omfattende løpserfaring. Han startet med gokart allerede som 6-åring og har kjørt masse løp både i Norge og Italia.
I 2014 tok han sølvmedalje i NM for Formel Basic-biler, bare 13 år gammel. I 2015 satset Marcus på den danske «merkecupen» for Citroën DS3-biler og han ble historisk da han bare 14 år gammel sto på seierspallen under Danmarks største billøp, Jyllandsringen Grand Prix. I 2016 ble Marcus nr. 2 sammenlagt i DS3 Cup.
– Dansk asfaltracing holder høyt nivå og det har vært en god skole å gå. Vi følte imidlertid at vi hadde fått maksimalt ut av kjøringen i Danmark og at det var naturlig å gå videre til en internasjonal satsing i år.
– Jeg beholder imidlertid kontakten med dansk racing i og med at Insight Racing, teamet som skal drive min bil i år, er dansk. Teamsjefen Martin V. Jensen, som selv har kjørt på høyt nivå, har også omfattende internasjonal erfaring og ikke minst kontaktnett, forteller Marcus.
37 år gamle Martin V. Jensen, med omfattende erfaring fra internasjonal bilsport, blir også en av makkerne til Marcus i det første løpet i Østerrike. Foreløpig er det ikke klart hvem som ellers kommer til å kjøre sammen med Marcus i de forskjellige løpene.
I 12-timers løp vil laget bestå av tre førere, mens det blir fire eller fem førere i 24-timers løpene.
Eier bilen selv
Familien Påverud har valgt å eie bilen selv, noe som er uvanlig i en slik sammenheng. Det hadde vært mulig å kjøpe «et sete» til Marcus i et eksisterende team i mesterskapet, men ved å eie bilen selv føler teamansvarlig og pappa Rune Påverud at de har bedre kontroll over utvikling og sportslig kurs.
– Det er et stort løft økonomisk, både selve investeringen og driften av bilen gjennom sesongen, men ved å eie bilen selv sikrer vi at Marcus er den prioriterte føreren i teamet. Driften av bilen under og mellom løpene overlates til Insight Racing som stiller med ingeniører og mekanikere, men det er vi som tar beslutningene og bestemmer strategi og hvor mye Marcus faktisk får kjøre. Avhengig av fysisk kapasitet vil Marcus kanskje kjøre inntil ti timer av total distanse i 24-timersløpene, sier Rune Påverud.
Foruten løpene i 24H Endurance Series er det planlagt at Marcus skal stille opp i løp også i Norge i løpet av sesongen. Foreløpig ligger det an til at han kjører GT3-klassen i NM-løpene under Rudskogen Motorfestival i august.
Sesongavslutningen i 24H Series blir et høydepunkt med 24-timers løp på Circuit of The Americas, Formel 1-banen i USA utenfor Austin i Texas.
– Hele mesterskapet kjøres på berømte internasjonale baner, og jeg gleder meg til å komme i gang, sier 16-åringen fra Lier som om tre uker får sin internasjonale debut i Østerrike.