-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Alt ved det gamle
Når vi tar for oss de ti årene som begynner med 1980 er listen uten særlige overraskelser på toppen. Volkswagen er ener, ikke spesielt overlegen riktignok, med sin trendsettende Golf. Ford er nummer 2 med den svært modige Sierra – verdens nest største bilprodusent tok en kjempestor styling-sjanse og vant – nesten. Den litt mer konvensjonelle firedørs kom flere år før planen, og Uwe Bahnsen, designsjef, ble lærer for radikale unge studenter på Europa-filialen av Los Angeles Art Center School of Design.
Det er en annen tendens som gjør seg gjeldende også nå. Så å si hver eneste bil som registreres nå er oppført med modellnavn. Selvfølgelig er det fremdeles en og annen helt spesiell modell som blir hetende merkenavnet og Annet i statistikken, men blant dem som har solgt flere enn 2000 biler i dette ti-året, er det vel bare Lada, Subaru og Skoda som opptrer med så store poster uten modellbetegnelse. Det begynner å bli et brukbart materiale for bilimportørenes vegg-til-vegg-statistikere som skal gjennomanalysere alt. Men solgte de noen flere biler for det?
Nei!
Når vi sorterer materialet fra 80-årene finner vi altså Golf på topp og vi ser at de 10 første ikke dekker mer enn 37,9%. Alle de andre har derfor 62,3% å boltre seg på. Ingen grunn til å klage på variasjonene i dag – det var det heller ikke den gang. Men la oss dra de 25, du burde jo heller gå ut i frisk luft enn sitte inne og lese tråkige statistikker.
- VW Golf: 4,9%
- Ford Sierra: 4,6%
- Volvo 242/244/245: 4,3%
- Mazda 626: 4,0%
- Mazda 323: 3,9%
- Opel Ascona: 3,8%
- Ford Escort: 3,5%
- Opel Kadett: 3,4%
- Toyota Carina: 2,8%
- Opel Rekord/Caravan: 2,7%
- Toyota Corolla: 2,7%
- Mazda 929: 2,2%
- Ford Fiesta: 2,2%
- Toyota Camry: 1,9%
- VW Passat/Santana: 1,7%
- Volvo 340/360: 1,7%
- Nissan Sunny: 1,6%
- Ford Granada: 1,5%
- Audi 80: 1,5%
- Honda Accord: 1,4%
- Honda Civic: 1,4%
- Mitsubishi Galant: 1,4%
- Nissan Cherry: 1,3%
- Ford Taunus: 1,2%
- Fiat Uno: 1,2%
Det som virkelig er påfallende her, selv om noen kanskje husker at 80-årene var ganske affluente, var at de japanske merkene konsekvent solgte mer av de dyre enn av de billigere modellene. 626 kom foran 323, Carina kom foran Corolla, Accord solgte bedre enn Civic, Galant lå foran de andre Coltene, og hos Nissan lå Sunny foran Cherry.
Men på den annen side: ingen BMW eller Mercedes på listen enda. Nå er de imidlertid i ferd med å bygge seg nedover. 3-serien kom til Norge i 1980 og den moderne 190 i 1983, men ikke før 190 ble C-Klasse i 1993, og BMW svarte på det, ble det riktig fart på disse modellene.
Dagens Geni:
I 80-årene begynte det å komme inn spansk-produserte biler, og jeg tenker ikke på Fiat/Seat. Hvilke bilfabrikker satte opp store produksjonsanlegg i Spania i 80-årene?