-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
De 4 samuraier - del 2
Fire japanske bilmerker står på startstreken denne gang for å understreke SUV-dominansen fra soloppgangens land. To av bilene skilte seg tidlig ut i en knallhard kamp om å bli testens vinner.
- Del 1
Kraft nok
Det er stort sprik i kraftressursene hos testrivalene denne gang, det var ikke praktisk mulig å samle alle fire med like store muskler.
Subaru XV har den svakeste motoren i dette selskapet, men de 109 hestene klarer seg godt mot 116 hester i Mitsubishi ASX, 130 i Nissan Qashqai og 150 i Mazda CX-5. Sistnevnte er kombinert med sekstrinns automat, mens de tre andre har sekstrinns manuell girkasse.
Forskjellen i praksis er ikke veldig stor, men merkbar, når det gjelder akselerasjon. Det skiller et drøyt sekund fra null til hundre. Dreiemomentet ligger derimot på et høyere nivå i den største motoren.
Dette gir seg også utslag i evnen til å trekke tilhenger. CX-5 kan trekke 2000 kg tilhenger, XV klarer 1600 kg, mens både ASX og Qashqai må begrense seg til 1400 kg.
Tidligere kunne Qashqai bare leveres med 4WD i kombinasjon med 2,0-liters bensin- og dieselmotorer, slik at hvis du ville ha firehjulsdrift, måtte du legge på 100.000 kroner med samme utstyrsnivå. Nå, med den nye 1,6-literen med 130 hester, har prisen for 4WD blitt mer spiselig.
Generelt oppfattes motorene som stillegående, men vi noterer oss to unntak. Våre støymålinger viser at Qashqai har noe høyere støy under akselerasjon. Det menneskelige øret oppfatter også mer støy i XV i form av skarpere lyd, men desibelmåleren kan ikke bekrefte det. Derimot har XV høyere støynivå i 80 km/t enn de tre andre bilene.
På god og dårlig vei
Mens den Impreza-baserte Subaru XV som nevnt har permanent drift på alle fire, har de tre konkurrentene drift bare på forhjulene ved vanlig landeveiskjøring. Ingen har reduksjonsgir, noe som understreker at en SUV ikke automatisk er en terrengbil.
Når det gjelder kjøreegenskaper på asfaltvei, er det ikke mye som skiller de fire bilene. ASX har det mykeste oppsettet av de fire, og den krenger mer i svingene. XV takler dårlig vei på en meget akseptabel måte, men alt i alt bedømmer vi at det er CX-5 og Qashqai som har det mest vellykkede chassisoppsettet. Styrefølelsen og balansen mellom sportslige egenskaper og komfort er et hakk bedre i disse to enn i både XV og ASX.
Hjulopphenget i CX-5 er nykonstruert, med ny geometri og lettere i vekt. I praksis skal det gi seg utslag i bedre veigrep og bedre stabilitet under bremsing, og dessuten jobber det effektivt og forholdsvis stille. Selv på dårlig grusvei absorberes slag og vibrasjoner på en meget godkjent måte.
Bilen spesifiseres med enten 17- eller 19-tommers hjul. Vår testbil står på den største dimensjonen, og dette går til en viss grad ut over komfort og hjulstøy.
Når vi svinger over på hullete grusvei opplever vi testens skuffelse: Hjulopphenget på ASX. Her er slagene så kraftige at det skrangler både i bilen og i sjåførens tannfyllinger. Eller som en av testsjåførene uttrykte det: «Det føles som om støtdemperne ikke er skrudd fast til bilen». Hvis du har dårlig grusvei på vei til hytta, bør du ikke kjøre fortere enn 20-30 km/t hvis turen skal oppleves som noenlunde komfortabel.
Godt utstyrt
Mazda CX-5 har den høyeste basisprisen, naturlig nok på bakgrunn av den største motoren, men Nissan Qashqai ligger hakk i hæl. Når ekstrautstyret er lagt til skiller det nesten 50.000 kroner mellom disse to.
Alle fire testbilene har et meget solid utstyrsnivå, og de kan vise til såvel navigasjonssystem som ryggekamera. For ASX betyr det ellers at vi finner panorama-glasstak, xenon hovedlys, regnsensor , alufelger og skinnseter på standardlisten.
Mazda CX-5 byr på bakkestartassistanse, filskiftevarsler, bi-xenon frontlys, skinnseter og parkeringssensorer. Dessuten har den RVM (Rear Vehicle Monitoring), et radarbasert system som overvåker dødvinkel og kjøretøy bak.
Qashqai har regnsensor, kjølefunksjon i hanskerommet, og den sofistikerte Around View Monitor, et system som gir 360 graders kameraoversikt rundt bilen. Et poeng er det også at Qashqai kanskje er det sikreste kjøpet den dagen bilen skal byttes inn.
På Subaru XV, som vi kjører med utstyrsnivå Premium, hører sort skinninteriør, elektrisk drevet soltak, oppgradert lydanlegg samt informasjonsskjerm på toppen av dashbordet med til standardoppsettet.
LES VIDERE:
- Del 1
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Mazda CX-5
- Testvurdering og poeng Mitsubishi ASX
- Testvurdering og poeng Nissan Qashqai
- Testvurdering og poeng Subaru XV