-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Konklusjon
Her snakker vi om toppen i familiebilklassen – som de senere årene har blitt kalt Passatklassen, og som ble kalt Mondeoklassen på 1990-tallet. Her er det ikke snakk om jålete statusbiler, dette handler om reale bruksbiler for familien. Alle er også populære som firmabiler, fordi de er velutstyrte, rommelige biler med store bagasjerom, de har fleksible motorer med mye trekkraft.
Tre av bilene er modne for utskifting allerede i løpet av dette året. Før vi skriver 2009 har ferskvare overtatt etter Honda Accord, Opel Vectra og Toyota Avensis. Det er derfor ingen grunn til å undre seg over at alle disse tre havner et stykke nede på listen i denne testen – utviklingen har med andre ord kjørt fra dem. Saab 9-3, Renault Laguna og Peugeot 407 havner alle i ingenmannsland, det blir for mye "midt på treet" til å kunne hevde seg i toppen.
Fire biler kjemper om de tre pallplassene. Mazda6 scorer topp på pris, men det gjenspeiler seg på den annen side i et noe mer beskjedent utstyrsnivå. Citroën C5 er kongen av komfort, og får også mange poeng på kjøreegenskaper og utstyr – men taper i forhold til Mondeo og Passat når det gjelder pris og plass. Passat taper sine poeng i forhold til Mondeo på kjøreegenskaper, pris og kupéplass. Forskjellen er ikke stor, men tilstrekkelig til at Mondeo trekker det lengste strået.
De objektive testkriterier gir dermed samme resultat som testlagets subjektive vurderinger, for det viser seg at seks av de ti testsjåførene vil kjøre Mondeo opp på øverste trinn på seierspallen. De fire øvrige har Mondeo på andreplass. Tre av disse falt pladask for fransk komfort, men den siste stemte for Passat som førstevalg.
LES VIDERE:
- Citroën C5
- Ford Mondeo
- Honda Accord
- Mazda6- Opel Vectra
- Peugeot 407
- Renault Laguna
- Saab 9-3- Toyota Avensis
- Volkswagen Passat
- Tekniske data