-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Langturcruisere - del 1
I tillegg til å være store og deilige, er Audi Q7 e-tron og Volvo XC90 T8 ikke bare de sist ankomne ladehybridene, men går også lengst på strøm blant de største SUV-ene.
- Innledning
På langtur
Audi Q7 e-tron og Volvo XC90 T8 er først og fremst langturcruisere. Bare å koble inn førerstøttesystemene, holder svakt i rattet, og la bilene ordne resten.
Krøttersti eller dårlig brøytet vei? Ingen problem! Firehjulsdrift i kombinasjon med solid bakkeklaring og mulighet til å løfte bilene opp til nær 25 cm bakkeklaring ordner slike bagateller.
Behov for å trekke tunge lass? Heller ikke noe problem med ladehybrid, så lenge de heter Audi eller Volvo. Volvoen drar 2,4 tonn, Audien hele 3,5 tonn! Audi oppgir vogntogvekten til 6,5 tonn, så her holder det ikke med vanlig B-førerkort om laste- og trekkmulighetene skal utnyttes fullt ut.
Superkjappe
Selv med all batterivekten de to drar på, byr testbilene på så mye motorkraft at de fleste former for forbikjøringer ordnes enkelt. Volvo klokket vi til 5,84 sekunder fra startgropa til 100 km/t, Audien litt langsommere. Volvoen tar deg fra 70 til 100 – på 2,3 sekunder. Dette nærmer seg Tesla-verdier.
Jeg velger å hoppe elegant over detaljer som deilige forstoler med forlengbar setepute, utmerket infotainmentteknologi hvor Audis styres via berøringsplate og kontrollratt, mens Volvos i hovedsak er skjermbasert a la iPad.
Det skulle bare mangle om ikke alt dette var på plass når prisen nærmer seg 1,2 millioner kroner. I den prisen burde også setemassasje og kjøling vært standard.
Det er likevel ganske stor forskjell på de to, en forskjell som i hovedsak koker ned til plassering av batteripakken og de konsekvenser det har.
Eldrift bak
I XC90 T8 skjules batteripakken med 9,2 kWt ytelse i mellomakseltunnelen og firehjulsdriften betjenes via elmotor bak. I elmotormodus er derfor T8 kun bakhjulsdrevet, i bensinmodus en framtrekker. I hybridmodus bestemmer bilen selv den prosentvise fordelingen av motorkraft mellom akslene ut fra hvordan bilen kjøres.
Volvos løsning er ikke bare optimalt for vektfordelingen i bilen, men gjør det mulig med tre seterader, altså sju sitteplasser. De tre individuelle baksetene kan alle lengdejusteres, men selv når de to bakerste setene er i bruk, sitter voksne greit midt i bilen.
I tredje seterad
Jeg har alltid hevdet at nesten alle SUV-er/flerbruksbiler er for lave til å huse voksne helt bakerst. Ja, det er ikke flust med plass der bak i XC90 T8 heller, men løsningen fungerer likevel som et fullverdig alternativ til drosjekø sent på kvelden. Og den passer for barn langt opp i tenårene. De to setene er dessuten myke å sitte i.
Også Q7 er normalt en sjuseter, men ikke ladehybriden. Siden firehjulsdriften besørges av quattroteknologi med mellomaksel, må batteriene plasseres over bakakselen.
Den store batteripakken med hele 17,3 kWt ytelse eliminerer muligheten for en tredje seterad, slik også er tilfelle på konkurrenten BMW X5. Dessuten reduseres bagasjevolumet med 240 liter. Kanskje ikke så kritisk når rommet likevel laster 650 liter?
Gedigen bakseteplass
Q7 som femseter, også den med tre individuelt regulerbare stoler bak, byr på et hav av beinplass. Hele cm målte jeg den til bak min egen førerseteinnstilling. Jeg må tilbake til lang Mercedes S-klasse og strukket BMW 7-serie for å finne tilsvarende mål.
Apropos 4x4, så er det ingen tvil om at Audi her har den beste teknologien. Spørsmålet er bare om ikke Volvos elektriske variant a la Lexus er bra nok til disse bilenes bruk?
Hos Audi handler nok quattro i denne bilen mer om prestisje enn behov i merkets kontinuerlige ønske å vise at «forspranget ligger i teknikken».
Audi og Volvo velger også helt ulik tilnærming til motorteknologien.
LES VIDERE:
- Del 2
- Konklusjon
- Testdata og poeng