-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Millionærene - Del 3
Har du hørt historien om engelskmannen og de to tyskerne som diskuterte hvem som kunne lage den beste premiumbilen? Om svaret er nei, bør du lese denne testen.
To eller fire?
Svært mange av de som velger biler som dette, har til tross for hva man skulle tro, stort sett behov for de to forsetene.
Selvsagt finnes det en håndfull familiefedre i 30-40-årene som har klart å komme seg i posisjon til å kjøre biler som dette.
Men de fleste er godt voksne, som kanskje snarere har behov, eller anledning, til selv å sette seg i baksetet for å bli transportert.
Mercedes er kanskje den av bilene som i så tilfelle først og fremst utmerker seg. Her er det både plass og komfort som gjør at en tur som baksetepassasjer er meget tilfredsstillende.
Det er selvsagt ikke overraskende, etter at merket har hatt en svært sterk posisjon i drosjenæringen gjennom flere generasjoner.
Nye 5-serie er heller ikke noen dårlig bil for fire voksne. Plassen bak er god, og særlig når vi snakker om den som en familiebil, sitter vi igjen med følelsen av at dette ville fungere bra.
For begge de to tyskerne finnes det selvsagt stasjonsvognalternativer, selv om den nye 5-serien så langt lar vente på seg.
For den som skal leve et aktivt liv, med i hovedsak transport av mer enn to personer, vil nok Jaguaren fremstå som noe mindre praktisk. Taklinjen gjør at hodeplassen i baksetet blir begrenset.
Også når det kommer til bagasjerom, må den engelske utfordreren finne seg i å stille bak i køen. Dermed blir det, som så ofte ellers, et spørsmål om hva som fremstår som mest praktisk.
Utstyrsmanien
Det å skulle plukke ekstrautstyr til biler i denne klassen er enten utrolig lett, eller tilsvarende vanskelig. Det handler selvsagt om hvor mye penger du har i madrassen.
Her har vi biler som byr på kameraer som ikke bare virker når du rygger, men egne kameraer gjør at du kan kjøre snuta ut i krysset og ved hjelp av displayet sjekke til høyre og venstre om det er klart. BMW har også infrarødt kamera som hjelper deg å se bedre om natten.
Det er bagasjeromslokk som åpner og lukker seg selv. Det er sidevanger i seter som blåser seg opp for variabel sidestøtte og massasje om du ønsker det.
I Jaguaren finner du så mye hud og doble kontrastsømmer at du bare lurer på hvor mange dyr som har ofret livet for at du skal kunne sitte slik som dette.
Alle bilene har radarstyrt fartsholder som gjør at du nesten ikke trenger å røre gasspedalen fra du har funnet riktig fart og til du skal parkere.
Legg til oppvarmet ratt, tilkobling til iPod, seter som kan justeres i det uendelige, headupdisplay og informasjonsdisplay på størrelse med en liten bærbar datamaskin. Valgmulighetene er enorme – og prisene har en tendens til å være det samme.
For BMWen snakker vi om ekstrautstyr for 467.710. Det betyr faktisk at du kunne kjøpt deg en helt ny Alfa Romeo 159 stasjonsvogn, en BMW 320 Xd eller en 210-hesters Golf GTI bare for den summen du har lagt ned i ekstrautstyr!
Når utseendet teller
Bilkjøp i denne klassen handler selvsagt mye om status og om å vise hvem du er. Det er liten tvil om at den som velger Jaguar, tar det mest bevisste valget.
Trolig er vedkommende også, som mange av oss andre, dypt forelsket i designlinjene til Ian Callum. Det er liten tvil om at den som virkelig vil ha noe vakkert å se på, går til engelskmannen.
BMW har designmessig tatt et skritt tilbake, for mange er det på ingen måte negativt. Fra de ekstremt dristige linjene til Chris Bangle, har man beholdt en del av sjelen, men samtidig har man gjort det hakket mer spiselig for massene.
For all del, BMW er en flott bil å se på, den oser musker og eksklusivitet – men like brutal som den utgående modellen er den ikke.
Hos Mercedes er man i ferd med å finne sin form. Det er delte meninger om alle de ulike vinklene og kantene som nye E-Klasse bærer på.
- Testvurdering og poeng Jaguar XF S
- Testvurdering og poeng Mercedes-Benz E 250