-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rått parti på alle fire - Del 2
Når Yeti, den avskyelige snømannen, møter en liten bygutt er vel styrkeforholdet gitt på forhånd?
Tørste arbeidshester
På papiret er begge relativt beskjedne når det gjelder energibehov, men Yeti med sitt overlegne antall hester er noe mer «avskyelig» ved matfatet. I praksis er det derimot betydelig forskjell, nesten som «en arbeidshest mot et pakkesel».
Vår testkjøring foregikk på meget varierte veier, hvor begge bilene kjørte samme avstand i tilnærmet like hastigheter på samme tid.
Forbruksmålingen viser at Urban Cruiser drikker nøyaktig like mye som fabrikken oppgir ved blandet kjøring, nemlig 0,49 liter/mil. Yeti er overraskende tørst, i det testforbruket endte på 0,685 liter/mil, mens fabrikkens tall er 0,61 liter/mil – det er 12 prosent forskjell. Her må det nevnes at Yeti er 230 kg tyngre enn rivalen.
På landeveien preges Urban Cruiser noe av den korte akselavstanden, den har noe mer stumpe bevegelser, men hjuloppheng og fjæring gjør en meget god jobb, og svelger bevegelser og mindre slag fra underlaget på en behagelig måte.
Yeti gir noe mer storbilfølelse, den er tillitvekkende, uten at den dermed kan sies å være bedre å kjøre. Ingen av de to har spesielt god styrefølelse, og Yeti krever dessuten forholdsvis store rattbevegelser.
Urban Cruiser er marginalt best på dette punktet, men den har til gjengjeld drøy svingradius.
På alle fire
Begge bilene befinner seg i kategorien «offroad light» – hvor bilen normalt er forhjulsdrevet, og bakhjulsdriften bare slår inn når det oppstår hjulspinn på forhjulene.
Ettersom bilene ikke er utstyrt med reduksjonsgear, har de ikke noe i terrenget å gjøre. Du skal ikke utfordre moder Jord særlig langt utenfor veikanten før det begynner å lukte svidd clutch.
Yeti med sitt Haldex-system av fjerde generasjon klarer noe tøffere motstand i form av grøftekanter og krøtterstier enn sin japanske rival, også fordi den har 4 cm høyere bakkeklaring.
Vær klar over at Toyota oppgir to tall for bakkeklaringen på Urban Cruiser. Den høyeste, 16 cm, gjelder bare den forhjulsdrevne versjonen. Pussig nok er bakkeklaringen med 4WD lavere, nemlig 14 cm.
Kommer an på prisen
Urban Cruiser er en tillitvekkende sjarmør som byr på akseptable kjøreegenskaper – til å være liten bil.
En basispris på 262.000 kroner for en firehjulstrekker lar seg absolutt høre. Urban Cruiser kan uten tvil kalles «mye bil for pengene».
Hvis du har et noe større behov for plass i bilen, og ikke minst større lastekapasitet og trekkevne, må du opp et hakk til Yeti – og akseptere betydelig høyere pris.
Våre to testbiler har en prisforskjell på 120.000 kroner. Kanskje ligger den største utfordringen på det mentale plan når du skal betale over 400.000 kroner for en Skoda.