-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Så like, men akk så forskjellige - Del 3
Toyotas nye lade-Prius er spådd å slå knock-out både på vanlig Prius og VW Golf GTE. Det er ikke vi så sikre på etter å ha testet alle tre.
0,48 liter
Golfen fikk først påfyll og kalkulatoren stoppet på 0,59 liter/mil. Så fulgte Prius PHV med 0,53 liter/mil, og dernest vanlig Prius med 0,48 liter/mil.
Golf brukte mindre denne gang enn i forrige test (0,63 liter/mil), Prius mer (0,45 liter/mil). I alle målingene er el-rekkevidden holdt utenfor.
Hvorfor bruker ladbar Prius mer enn vanlig Prius, når drivlinje og ytelse er identisk? Forklaringen ligger i 155 kilo mer vekt å dra på.
For Golfs del kan svaret være å finne i den vesentlig høyere motoreffekten som gjør det fristende å bruke gasspedalen mer aktivt, og det kan være at Toyota er bedre på hybridteknologi på grunn av den lange erfaringen. Eller begge deler.
Men hvilken av bilene belaster miljøet minst? Det svaret kan bare brukeren gjennom sitt kjøremønster gi svar på.
En gjennomsnittsbil ruller 50 til 70 kilometer i løpet av arbeidsdagen. Da gjelder to streker under ladehybridsvaret under forutsetning av at bilene lades så ofte de kan. Vår test viser at du skal kjøre svært langt før Prius er mer interessant fra et miljøperspektiv enn Prius PHV.
Se likevel på dette regnestykket som tar utgangspunkt i fulle batterier, 45 liter bensin på tanken (full Toyota-tank) og vårt testforbruk. Da kommer du så langt med:
- Prius: 937 km
- Prius PHV: 892 km
- Golf GTE: 737 km
Jeg tror likevel ikke tallverdiene har noen som helst relevans i valget mellom disse tre testbilene. Til det er forskjellene i det store bildet for små, og at de praktiske egenskapene veid mot ytelser og kjøreopplevelse, teller tyngre.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Del 3
- Vårt valg
- Testdata og poeng