-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Disse bilene har mest appell
Porsche scorer høyest i anerkjent amerikansk undersøkelse for tolvte år på rad.
I tillegg til den årlige kvalitetsundersøkelsen har J.D. Power også en årlig undersøkelse som dreier seg om «Automotive Performance, Execution and Layout» forkortet til APEAL. Årets var den 21. i rekken.
I undersøkelsen gir 80.000 kjøpere av nye biler sin tilbakemelding om hvordan de oppfatter bilen innenfor 77 punkter, med alt fra ytelser og egenskaper, til infotainment, komfort og sikkerhet. Svarene gir grunnlag for en APEAL poengskala der maksimal score er 1000 poeng.
Årets undersøkelse viser tydelig at førerassistanse-systemer kan gi meget positive utslag på poengskalaen. Den viser også at nye biler med utstyr som blindsone-monitor og automatisk nødbrems scorer vesentlig høyere enn tilsvarende biler uten slikt utstyr.
Stadig bedre
Snittkarakteren i årets undersøkelse steg med tre poeng fra fjorårets, godt hjulpet av mange nye modeller. 22 av 30 nye modeller oppnådde høyere score enn gjennomsnittet innen de respektive segmenter.
Av eierne som har en bil med over gjennomsnittlig APEAL-score og samtidig ikke oppdager feil ved bilen de første 90 dagene, sier 90 % at de definitivt vil anbefale bilen til andre.
I kontrast; av eiere som har en bil med APEAL under middels (800 eller lavere), vil bare 64 % anbefale den videre, selv om de ikke opplever problemer de tre første månedene. Opplever de i tillegg problemer i perioden, synker anbefalingsraten til 49 %.
Tysk topp og bunn
Porsche er bilmerket som rager høyest for tolvte år på rad. Andreplassen går til BMW, mens Jaguar og Mercedes kommer på delt tredjeplass. Deretter følger tre merker som alle starter på L med lik poengsum – Land Rover, Lexus og Lincoln.
Best av merkene J.D. Power betrakter som non-premium er Volkswagen foran Mini og Kia.
Helt i bunnen av skalaen finner vi Smart, Fiat og Jeep, men også Mitsubishi, Mazda, Nissan og Subaru er under snittgrensen for non-premium på 794 poeng (snitt for alle er 801).
Biltypene er delt inn i et «Car Segment» og et «SUV, MPV, Van, Pickup Segment» med til sammen 25 undergrupper.
General Motors med sine merker topper seks kategorier, Hyundai/Kia fem, BMW fire, VW-gruppen fire (ingen VW, men 1 Audi og 3 Porsche), Nissan to og Toyota to hver.
Du kan se detaljerte resultater ved å klikke på grafene i galleriet.