-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Ta bilder av leiebilen
Dersom du skal leie bil i ferien, kan noen enkle tips spare deg for uforutsette kostnader. Som for eksempel å bruke kameraet aktivt.
Ta bilder av leiebilen før og etter bruk. Da reduserer du risikoen for å bli belastet for skader du ikke har ansvaret for. Gå nøye rundt hele bilen, og ta bilder av alt du ser av småskader.
Oppdager du ting som ikke er avmerket på utleieskjemaet, så gi beskjed før du forlater utleiestedet.
- Sommerferien er høysesong, så det er mange som leier bil nå. Siden så godt som alle nordmenn i praksis nå har et mobilkamera tilgjengelig, er vårt klare råd å se grundig over bilen og ta ulike nærbilder for å unngå diskusjoner før du tar den i bruk og når du leverer den tilbake, sier Hallvard Nerbøvik, salgs- og markedsdirektør i Hertz Bilutleie.
Slik sjekker du bilen
De mest typiske skadene på en leiebil er felg- og dekkskader, steinsprutskade på frontruten, skader på støtfangere og panser, bulker i dørene og på sidene, samt interiørskader.
Det er derfor særlig viktig å ta gode bilder av disse områdene på bilen. Sørg for at eventuelle skader er godt synlige på bildet.
Får du bilen utlevert i et dunkelt belyst parkeringshus, er det ekstra nøye å sjekke grundig etter. Bruk gjerne lommelykt-funksjonen i telefonen om du har en slik.
Om du likevel skulle oppdage skader når du får studert bilen nærmere i dagslys, så gi raskest mulig beskjed til selskapet så også disse skadene blir registrert. Dette er viktig uansett hvor i verden du leier bil.
- Husk at du ikke er alene i trafikken og at andre kan lage merker og bulker i leiebilen din, uten at du vet om det, for eksempel et sted du har stått parkert under leieforholdet. Som ansvarlig for bilen i leieperioden, påløper eventuelle skadekostnader dessverre leietaker, sier Nerbøvik.
Sjekk vilkårene
Prisene på leiebil kan variere, slik tilfellet også er for flybilletter og hotellrom. Det viktigste er å bestille på riktig tidspunkt, sjekke hva slags forsikringer og kjørelengde som er inkludert og prisene på ekstratjenester.
Prisene kan variere fra dag til dag og måned til måned, så sjekk gjerne med noen ukers mellomrom før du bestiller. Erfaringsmessig er prisene lavest 4-6 uker før leieperioden.
Det kan være dyrt å bestille for tidlig, men de høyeste prisene betaler du dersom du ikke har forhåndsbestilt og skal ordne alt på en kaotisk flypass. Det kan i tillegg koste deg noen timer i kø.
Og sjekk flere forskjellige selskaper ved å bruke en nøytral søkemotor som www.rentalcars.com som viser tilbud fra mange aktører, om du da ikke har et fast selskap du stoler på som gir deg de beste betingelser.
Sjekk også hvor bilen utleveres – de billigste selskapene er gjerne lokalisert et stykke fra for eksempel flyplassen
- Det er blitt enklere å bestille leiebil og de internasjonale selskapene er stort sett åpne på tilleggene. En ting er den første prisen du får opp når du søker på nettet, men det viktigste er tross alt hva leieforhold totalt sett ender opp med å koste. Derfor gjelder det å sjekke vilkårene godt når man bestiller, sier Hallvard Nerbøvik i Hertz Bilutleie.
Andre råd for deg som skal leie bil
- Sett deg grundig inn i kontrakten, sjekk prisen, og vær klar over hva du betaler for og hva som eventuelt kommer i tillegg, for eksempel egenandel ved skade/tyveri.
- Selgerne hos utleiefirmaene vil så å si alltid prøve å pushe på deg en dyrere bil samt kostbare forsikringer. Sjekk hva som er det reelle behovet ditt før du eventuelt slår til.
- Husk å ta med førerkort, kredittkort og pass på reisen. Uten disse papirene får du ikke utlevert leiebilen.
- Oppgi navn og fremvis førerkort på alle som skal kjøre bilen. Ekstra sjåfør koster gjerne en god del ekstra, så tenk gjennom behovet på forhånd.
- Sørg for at kilometerstand og korrekt tidspunkt noteres ved innlevering.
- Dokumentér og meld fra om eventuelle avvik.