-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Steinrøys for Mercedes.
Vi glemte kanskje å nevne det fra Genève, men nå har Mercedes kommet med det mest harry interiøret du kan tenke deg. Med paneler laget av norsk Granitt! Banna bein og ramme alvor. Men ikke bare det, de har kledd en hel bil med det også. Absolutt ikke vellykket.
Skjønt tre og tre. Mercedes er vel en av de fabrikkene som virkelig har utviklet det til en kostbar kunst å omgjøre edeltre slik at det ser fullstendig ut som plast. Hvorfor de ikke kunne bruke plast her også, i stedet for en grusom, sølvspat-skimrende steinsort, er mer enn vi kan begripe.
Hva vi ikke visste var at Mercedes jobbet for å kunne bruke dette materialet utvendig. "Riktignok får vi et vektproblem, granitt-hud vil veie 120 kg. mer enn 14-lags lakk på en A-klasse og 490 kg mer på en lang S-Klasse", forteller Heinz Fritz Schmelling, sjefen for Excellence Vulgaire - den avdelingen som skreddersyr interiører og spesielle styling-utgaver for Mercedes-kunder som vil ha noe ekstra. "Men vi kan jo også levere alle modellene våre armert," fortsetter han, "og de har samme ekstravekten, slik at bremser, dekk og opphengning som kan ta seg av de ekstra kiloene, er jo allerede katalogvare".
På de siste par messe-dagene, lenge etter at de siste journalistene hadde reist hjem, satte Mercedes frem en slik bil på standen sin i Geneve. Det er mulig fabrikken snakker sant når de sier at den vakte stor oppmerksomhet, og at man overveier om man skal legge dette inn i Excellence Vulgaire-tilbudet med en gang.
"Noen flere forsøk må vi nok gjøre," sier Schmelling. "Vi må sikre oss mot sprekkdannelser når det plutselig blir kulde, vi må bedre selve limeteknikken, forløpig er forbindelsen alt for stiv, steinsprut for eksempel gir alt for mye støy, og vi må gjøre noen akselererte livslengde-tester" (selv om det vel ikke er noen grunn til å tro at granitt ikke varer).
Vi ville betakke oss. For det første ser det alt for utrolig fælt ut. Harry er ikke engang navnet på bestefaren. For det andre kan vi ikke begripe hva stein (eller for den saks skyld, skau) har inne i en bil å gjøre. Og for det tredje ville vi tro at det rent praktisk ville by på problemer ved opprettingsarbeider. "Når kan den lakkeres?" "Den skakke lakkes, den skal til steinhoggern!"
På den annen side er det kanskje stygt av oss ikke å støtte norsk eksportindustri. Men det er vel ikke så masse status i at vårt bidrag til moderne bilindustri er noen støtfangere, en og annen clutch-servo og en steinrøys eller to.
Aprilsnarr
De innvendige panelene i norsk stein ble vist i Geneve, men de utvendige var en ren aprilsnarr. Gikk du på den??