-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Gode tider for luksus
For 50 år siden var luksus i USA ensbetydende med Cadillac og Lincoln. Men det var før tyskerne og japanerne for alvor oppdaget de mest kresne amerikanske bilkundene.
John F. Kennedy ble skutt i en åpen Lincoln (bilen står utstilt i Henry Ford-museet i Dearborn utenfor Detroit). Kong Olavs favorittmerke var uten tvil Cadillac. Da sønnen giftet seg med Sonja Haraldsen i 1968, falt valget på en åpen firedørs Lincoln Continental.
For mange nordmenn sto de to bilmerkene for den ultimate bildrømmen. Og naturligvis dominerte de fullstendig det amerikanske luksusbilmarkedet. Noen kjørte riktignok Mercedes og en og annen Jaguar rullet jo på amerikanske veier, men ingen var i nærheten av volumene til GMs Cadillac og Fords Lincoln.
Nye tider
Men det var før Toyota med forskrekkelse oppdaget hvor semmer kvaliteten var på de amerikanske premium-modellene.
Toyotas lansering av Lexus i 1989 skremte amerikanerne og plasserte Cadillac og Lincoln så ettertrykkelig i skyggen at de i grunnen har forblitt der.
Tross iherdige forsøk på å ta tilbake premium-kundene, har de mer bemidlede amerikanerne fortsatt å vende nesen mot Japan og Tyskland.
Etter at Lexus fikk en alvorlig omdømmeknekk i siste halvdel av forrige tiår, har Mercedes tronet på luksusbiltoppen. Så viktig har USA vært for Mercedes at svært mange av deres lanseringer nettopp har vært lagt til bilbyen Detroit.
Trekløver i tet
Men ifølge Autoblog.com klarte BMW i første kvartal i år å presse seg foran Mercedes. Men bare med 336 biler. Og bak de to har Lexus koblet inn turboen og har størst salgsfart. De tre befinner seg i en egen premium/luksusdivisjon i USA.
Til tross for tung satsing på nye modeller de siste årene, må Cadillac finne seg i å konkurrere i den neste gruppen, sammen med Audi, Hondas Acura og Nissan-eide Infiniti.
Audi, i likhet med VW, sliter fortsatt med omdømmet i Amerika og oppnådde bare halvparten så mange salg som BMW.
Akterutseilt
Og hvor ble det så av Lincoln? Jo, de er håpløst sist av de store med en firedel av BMWs volum. Mens alle de andre store luksusmerkene økte i første kvartal, gikk både Cadillac og Lincoln tilbake med rundt seks prosent hver.
For Lincoln går det så dårlig at det neppe kan bli verre før det må bli bedre. Ford har tydeligvis likevel ingen planer om å legge ned Lincoln. Som et bevis på dette medbrakte de til bilmessen i New York et gedigent konsept på storbilen Continental, proppet med luksus.
Antydningsvis returnerer Lincoln Continental til amerikanske (og kinesiske) showroom i 2016 etter å ha vært fraværende siden 2002.
Slik ser bestselgerlisten for premium-merker i USA ut etter første kvartal:
Kilde: autoblog.com.
1 | BMW | 78.492 |
2 | Mercedes-Benz | 78.156 |
3 | Lexus (Toyota) | 77.180 |
4 | Audi | 40.098 |
5 | Acura (Honda) | 39.644 |
6 | Cadillac | 37.175 |
7 | Infinti (Nissan) | 33.842 |
8 | Lincoln | 21.478 |