-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sex og drugs og en og annen bil
Når Volkswagen sender ut en melding om at de venter med å ta den endelige beslutningen om de skal bygge en kompakt 4x4 bil, er ingen interessert for tiden. For samtidig dukker det opp nye anklager i sex&korrupsjonssaken som virkelig har satt VW på kartet i sommer.
Den pinlige saken sprakk i sommer da en journalist fikk tak i papirer han ikke skulle sett. Etter det har en rekke ugreie fakta kommet på bordet, personalsjefen har gått av, sammen med en del andre mellomsjikt-ledere, saken har tråder helt opp til kanslerens kontor, og den inneholder alle elementer som gjør at tabloidpressen kan boltre seg. Kjappe kvinner, kjappe penger og ikke minst tungsindige fagforeningsrepresentanter, av nesten gammel sovjetisk støpning, som ble utsatt for en del av disse fristelsene.
Dersom Bernd Pischetsrieder kommer gjennom dette uten at noe av møkka klistrer seg til ham, vil det kunne bety at Volkswagen med tiden kan bli et selskap som det blir mulig å bestyre. Hvis ikke har vi en helt ny ledelse der i løpet av et års tid, men kanskje med den gamle, tungrodde administrative modellen – men forhåpentlig uten call-girls.
VW er nemlig en anakronisme sett fra et bedriftledersynspunkt. I realiteten er den halvt statseid, med et enormt innslag av arbeidstakere i styret. Hvilket for eksempel betyr at kost-kutt er svært vanskelig, så lenge det heter noe med nedbygging i den andre enden.
Dette har vært et tema blant europeiske ledere i mange år, og EU selv har forsøkt å få til en Lex VW som skulle gjøre det mulig for eksterne aksjonærer å komme til orde. Uten at det initiativet har vist dramatiske resultater.
Et av resultatene er at vi har en kjempestor bilfabrikk med kjempestore problemer. Nå skulle man tro at en sex&korrup-skandale ikke var noen særlig hjelp her, men det kan vise seg at det motsatte er tilfelle.
For eksempel det faktum at fagforeningsrepresentanter satt i mottakerenden av skandalen kan bety at den tyske medbestemmelsesmodellen blir moderert.
Hvilket vil kunne bety at det blir enklere å få nye sentralavtaler (i dag sparer VW nesten 5.000 kroner pr bil på å produsere Polo og Touareg i Slovakia i forhold til Tyskland), og kanskje de til og med får til å legge ned en fabrikk eller to også.
Det er med andre ord ikke bare dystre ansikter rundt den pågående skandalen, men med økende innsats fra statsadvokaten, og stadig tettere frister på å komme med svar på anklagene, lukter det mer og mer råttent av hele affæren.
Paradoksalt nok selger det ikke bare løssalgsaviser, det selger biler også. I juni solgte Volkswagen 8 prosent mer enn i juni i fjor, og hele gruppen lå 8,5 prosent over. Men vi vil tro at mange i Wolfsburg ønsker andre og bedre salgsargumenter.
Selvfølgelig har en av husets favorittsider, Sniff Petrol også grepet fatt i denne saken og presentert den slik:
VOLKSWAGEN FITS WHORES
Just last month Volkswagen was rocked by allegations of high level corruption involving the supply of prostitutes to senior union officials.
Now sources say the German car giant is set to capitalise on the recent scandal by making hookers available on the entire VW range. One well-placed Wolfsburg insider claims that the company will soon phase in a series of prozzie-related special offers for every car it sells.
"Obviously the specification of the prostitute will vary according to the model in question," our spy claims. "The entry level Polo will come with a very basic tart, probably quite young and inexperienced. Whereas at the other end of the scale Phaeton buyers can naturally expect a complete high class hooker that does kissing and can supply bondage gear".
Sniff Petrol also understand that, as is traditional with German cars, customers will be able to pay extra to improve the spec of their in-car slag. So, for example, a Golf buyer will be able to pay a premium to have their functional but slightly dispassionate Latvian hooker uprated to an adventurous Hamburg whore who will talk dirty and stuff.
"This is an industry leading plan," said another insider. "VW has long been ahead of the game for interior finish. Now we can also steal a march when it comes to happy finish".
ERROR: Unfortunately the above article repeatedly contains reference to the standard fitment of "prostitutes". This of course should have read "sat-nav".