-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo i nedoverbakke
Volvo gjorde det ganske bra i nedoverbakkeløpet Extreme Gravity Car i California i fjor. Da lovte de at i år var det de som skulle ta det svart/hvit-rutede flagget. Nå har de bygget en ny bil.
Egentlig snakker vi Olabil, men når store bilfabrikker og universiteter er med blir det litt mer, kan man si. Ta Volvos siste: ekstremt lav rullemotstand, med et stort forhjul og et stort bakhjul på linje, men små støttehjul som nesten ikke er nedi bakken – for å holde den på rett kjøl, og for å følge regelverket.
Føreren er designet sammen med karosseriet. Sammen danner de en enhet, her kan man virkelig snakke om ekstrem morfing. Med nesetuppen et par centimeter høyere enn forhjulet har jeg en følelse av at han kommer til å ane at det går unna.
Bilen er bygget av aluminium formet og kuttet av vann under ekstremt høyt trykk, kullfiberkompositter og glassfiber. Ikke akkurat det du jobber med i kjelleren for å bygge en Olabil. Derved kommer vekten ned på 35 pund – reglementet setter en øvre grense på 88 pund – så her blir det muligheter til en del ballast på de mest strategiske stedene.
Hvem som skal kjøre bilen aner jeg ikke, men siden vedkommende kan ha en vekt på opptil 150 pund (rundt 70 kg) er det faktisk en del av Volvos mannlige designere i Irvine – der bilen er designet og bygget – som faktisk kvalifiserer. Er de i stand til å krype dypt ned på en Ducati – og det er det mange av dem som gjør hver dag, burde de kunne finne plass her også.
Løpet går den 18. august. Lykke til.