1500 hester fra Singapore

Jeg kan ikke huske vi har hatt noen bil fra Singapore på Genève-utstillingen før. Og garantert ikke en på 1500 hester. Nå skal det skje.

Publisert Sist oppdatert

Vanda heter bedriften, og det er forhåpentlig det som blir bilmerket også. Og at Dendrobium bare er modellnavnet, for det er det som går igjen i meldingen fra Vanda Electric.

Og hvis du lurte: Dendrobium er en orkidé, visstnok spesiell for Singapore.

Og Vanda er en spin-off fra noe såpass jordnært som Wong Fong Engineering som driver med store kraner som de monterer på store lastebiler – og har gjort en stund.

Vanda Electrics, med foreløpig ti millioner singaporiske dollar i ryggen (verdi: ca. ¾ av US dollar) har gått til Williams Advanced Engineering og trukket opp spesifikasjonene for en kommende hyperbil.

F1-relasjoner
Williams Advanced Engineering er forresten en spinoff fra Grand Prix-teamet, og har blant annet vær sterkt involvert i Formel E.

Med en full elektro/elektronikk-pakke derfra kan man oppgi hestekrefter etter den vitenskapelige metoden: «tenk på et tall» og her har de altså tenkt på 1500 (og 4000 Nm).

Og dermed, sier regneprogrammene 0-100 på 2,6 og litt over 400 km/t hvis du vil. Det er ikke derimot sagt at du kan gjøre det en hel time, selv om rekkevidden skal være 400 km. Med toppfart tappes nok 100 kWh-batteriene litt raskere enn vanlig.

Mens Vanda-folket var på besøk hos Williams stakk de åpenbart like godt innom EPTA, et designselskap i London. De har lekt seg med superbilfantasier før, og har flere rare prosjekter på gang.

På skissestadiet
Til Vanda har de i hvert fall levert noen renderinger som er effektive på print eller på skjerm – hvor gode de vil vise seg å være i virkeligheten, får vi vente med å bedømme. De antyder sågar noen mål: 554 x 227 x 110 og en vekt – ikke så gæærnt det – på 1750 kg.

Høyden over havet er justerbar, og de fire elmotorene er væskekjølte, akkurat som bremsene.

Det er selvfølgelig ikke sagt noe om pris, men det er sagt at denne skal bygges i kun ti eksemplarer.

Og at den skal til Genève.

Men hva jeg glemte å presisere, Vanda sier Genève 2017.

Se video på selskapets hjemmesider.

Powered by Labrador CMS