-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Færre ulykker med nødbrems
Nå er det endelig dokumentert hvor effektiv automatisk nødbrems er.
EuroNCAP og den australske motparten ANCAP har i dag lagt frem en rapport med tittel «Effectiveness of Low Speed Autonomous Emergency Braking in Real-World Rear-End Crashes».
Køhjelp
Autonomous Emergency Braking (AEB) – også kjent under navn som City Break – er de senere årene gjort tilgjengelig som standard- eller tilleggsutstyr i mange nye biler. Systemene er ment å hindre sammenstøt, primært under køkjøring i tettbygde strøk.
Vanligvis fungerer systemene i hastigheter opp til mellom 30 og 50 kilometer i timen. Tidligere studier har beregnet at systemene vil ha god effekt i lave hastigheter, men så langt har det vært få bevis på at systemene er effektive i reelle situasjoner.
Rapporten som nå er publisert forteller at:
- AEB-teknologi fører til 38 prosent reduksjon i antall påkjørsler bakfra
- det er ingen reell forskjell mellom effekten av systemene i urbane eller mer landlige strøk
- Meta-analyse er en effektiv metode for å kombinere data fra flere land
Publikasjonen konkluderer med at AEB-teknologi bør tas i bruk i flest mulig biler for å oppnå maksimale fordeler.
Ekspertise
EuroNCAP og ANCAP har satt ned en gruppe som samler eksperter fra myndigheter, industri, konsument- og forsikringsorganisasjoner. Gruppen samkjørte og analyserte data fra fem europeiske land pluss Australia via meta-analyse.
Resultatene viste 38 prosent reduksjon i antall påkjørsler bakfra for biler utstyrt med AEB sammenlignet med tilsvarende biler uten automatisk nødbrems. Det var ingen statistisk forskjell mellom ulykker i urbane (<60 km/t) og landlige strøk (>60 km/t).
- Undersøkelsen støtter tydelig vår beslutning om at AEB er påkrevet for å oppnå maksimal score i kollisjonstester. Fortsatt overvåking av «real-world» ulykker vil forbedre måten vi deler ut stjerner på, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i EuroNCAP.