-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Full Pull
Traktor-sesongen er over oss. Hils på noen av de nye superversjonene med superdesign.
Egentlig er denne historien sterkt forsinket. Til gjengjeld har det samlet seg opp noen flere godbiter i ventetiden.
Det jeg egentlig hadde tenkt å skrive om var at Lamborghinis Nitro-traktor hadde vunnet «Golden Tractor for Design»-prisen.
Og så skulle jeg skrevet litt om at endelig, 20 år etter at han hadde kommet med forslag til karosseriet på Lambos V-åtter, som Giugiaro hadde døpt Calà, hadde han fått lov til å designe en produksjons-Lamborghini.
Og så skulle jeg ha kommet med en historie om hvordan bil og traktor skilte lag, men at begge bruker den samme oksen som har fulgt merket fra tidenes morgen.
Men alt dette er i seneste laget, skjønt dere tåler godt et foto av den traktoren det gjelder. Pluss et par andre strålende eksempler på moderne industridesign.
Hi-tech
Men litt historie igjen. Etter at det norske bladet Traktor kom i gang, og en av de første utgavene bare hadde et nærbilde av et sølesprutende bakhjul på forsiden, med tittel Full Pull, har jeg vært fascinert av disse maskinene.
Og etterhånden har jeg jo oppdaget at når det gjelder HMI og autonome evner, er bilverdenen i dag der hvor traktor-bransjen levde for ti år siden. Dette er avanserte greier.
Men det er altså ikke det det skal dreie seg om. Kun en sånn bagatell som at Pininfarina nylig har designet en traktor for Zetor. Og da snakker jeg tsjekkiske Zetor, og ikke det Leningrad Cowboys-influerte spise- og drikke-stedet i Helsinki.
Jazzet opp
Nå er den opprinnelige Crystal 160-traktoren, som Pininfarina har gått ut fra, slett ikke verst.
Men større vinkel på panseret, detaljer på taket, nye lykter, sota ruter, stilige navkapsler – en rekke slike detaljer, gjør at du regner med at bonden stiller i kjeledress fra Dolce & Gabbana og med gummistøvler fra Prada.
Så har vi en av mine private favoritter da, en ren produksjonsmaskin, Terrus CVT fra Steyr. Steyr er jo også en del av CNH nå, i realiteten gamle Fiat – i alle fall sitter David Wilkie med alle sine CNH-designere vegg i vegg med Abarth i Torino akkurat nå.
Og det er der de tegnet blant annet Terrus, som det åpenbart er flere enn jeg som liker.
Den ble stemt inn som kandidat til «Machine of the Year, 2016» i klassen for store traktorer av en stor tysk organisasjon. Men ble banket på målstreken av sin amerikanske søster, en Case Optum CVX.
Mange hensyn å ta
«Det vi gjør her», sa to av designerne der, Guido Biancho og Stefano Fincato i kor sist jeg var innom: «er å endre både traktorenes form og deres funksjon».
Men selv når en av kollegene fra USA tegner en vill konsept-traktor, ser man hva det dreier seg om.
Dwayne Jackson heter en av designerne som jobber ut fra selskapets studio i Burr Ridge – en forstad til Chicago. Han er utdannet fra CCS i Detroit, der så mange store bildesignere kommer fra, men har altså meldt overgang til de store og tøffe.
Han fikk nylig en utmerkelse av et søsterorgan til Automotive News, som hentet han frem i sin «40 under 40» utmerkelse. Barack Obama og Oprah Winfrey er tidligere medlemmer i denne 40-under-40-gruppen.
Konseptskissen hans av en Case IH Puma, viser vel nettopp det jeg snakker om – at dette er kjøretøy som virkelig har trøkk.
Det blir ikke siste gang jeg drar frem en traktor eller tre.