-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Karmann konk
Karmann er et nytt offer for innskrenkningene i bilindustrien. De gikk inn i påskehelgen med beskjed om oppbud.
Karmann er vel det eldste familieeide firmaet i tysk bilbransje. Wilhelm Karmann tok over et gammelt karosseriverksted i Osnabrück i 1901, etter det har selskapet blitt en markert del av verdens bilhistorie.
Ikke minst gjennom produksjonen av den spesielle VolkswagenBoble som het Karmann Ghia (bildet). 400.000 ble det produsert av den, men av alle Karmanns Volkswagen produkter teller vi mer enn 2 millioner.
Og nå later det at blir med det. For i går sa de at de var konkurs.
Det berører 3.400 arbeidere bare i Tyskland, og mer enn 4.000 andre steder i verden. Det de har levd av, har vært småserieproduksjon for andre bilfabrikker. Chrysler Crossfire, Nissan Micra C+C eller Renault Megane Cabrio har vært bare noen av modellene som har kommet fra fabrikken de siste årene.
Men etterhånden som salget har krympet, har bilfabrikkene trukket produksjonen tilbake til egne anlegg, og nå var det bare Mercedes-Benz CLK som ble bygget i Osnabrück, og den kontrakten går ut i mai.
Det er mange andre som møter de samme problemene, Valmet i Finland, Magna Steyr i Østerrike, Pininfarina og Bertone i Italia, men av disse er det bare Bertone til nå som har blitt satt under administrasjon.
Hva som skjer med Karmann nå er usikkert. De har fremdeles en god butikk i å bygge kabriolet-tak, enten i stoff eller i stål, og regner med 450 millioner euro i omsetning i år også (ned fra 1,2 milliarder i fjor).
Rotschild har i halvannet år forsøkt å finne kjøpere til bedriften, men verken Kina, India eller, nå, Midt-Østen, har slått til. En av Karmanns store konkurrenter i slike tak, Edscha, meldte insolvens allerede i februar.
Det er bare tre måneder siden Karmann fortalte om en kjempeavtale med energiselskapet EWE, der også forbundsstaten Niedersachsen var involvert. Det dreide seg om en kontrakt om el-biler. Bilene skulle utvikles og bygges av Karmann, EWE skulle sørge for finansieringen og infrastrukturen.
De første bilene skulle bli klare allerede i september i år, og utviklingen skulle finansieres av EWE. Avtalen gjelder frem til 2012. Det er mulig det er gjennom dette partnerskapet Karmann kan reorganiseres og få nytt liv.
Det ville jo være trist hvis et så velklingende navn skulle forsvinne. Dessuten: selskapet eier en av de større bilrelaterte kunstsamlingene jeg kjenner til. Det hadde også vært en katastrofe hvis den hadde blitt splittet opp og solgt gjennom et ufølsomt auksjonshus.