-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kjøreskole for de yngste
I England driver man kjøreopplæring av barn fra ti-års alderen. Nå skal de som er enda yngre få sine helt egne biler å trene med.
Det er en skole i Storbritannia som heter Young Driver. De driver kjøreopplæring av dem som skal dominere trafikkbildet om en 6-7 års tid. Unger i 10-11-års alderen starter der, i spesialtilpassede utgaver av Skodas CityGo.
Siden de ikke får lov til å kjøre på gater og veier før de er litt nærmere 18, skjer opplæringen på private anlegg. Et av de mer populære områdene – selv om det bare kan brukes i helgene – er parkeringsplassen til Bentley Motors i Crewe.
Her lærer barna hele paletten, kryss, glidelås, rundkjøringer, lukeparkering, slalåm. For de litt eldre blir det banekjøring også, med nødbrems, sladding, unnviking og alt som hører med.
Lystbetont
Det er forresten ikke bare pedagogikk her, det er litt underholdning også. Fødselsdags-arrangementer er blant det som står på menyen. Det er åpenbart at noen syns det er mer stas med «voksne» biler enn med gokarts.
Men problemet er at uansett hvor mye man bygger om en liten Skoda, så er det grenser for hvor små barna kan være og allikevel kunne betjene den.
Derfor jobber nå Young Driver med å bygge en helt egen bil for de aller yngste, de mellom 5 og 10 eller under 142. Det har allerede vært utviklet noen prototyper som ble vist på en messe i Birmingham i mars. Mer enn tusen barn sto i kø for å få prøvd den.
Det er en skikkelig bil, elmotor, inntil 20 km/t, med full opphengning som gjør at den oppfører seg som en vanlig bil, med skivebremser og med alle vanlige betjeningsorganer.
Bilen var nesten klar, men manglet et skikkelig karosseri. Nå er tidligere Volvo-designer Chris Johnson i ferd med å gi den et skikkelig utseende også.
Stor interesse
Men så viste det seg at det ble så stor interesse for bilen da de viste den første gang, at i stedet for å bygge de 50 de hadde planlagt, for skole-formål, har de nå etablert en egen produsent-enhet.
Young Driver Motor Cars Ltd. heter produsenten som nå skal bygge biler – ikke bare til seg selv, men til foreldre som gjerne vil at avkommet skal kunne jobbe med hjemmelekser også.
Og til etablerte bilforretninger som ser for seg at junior kan trene på parkeringsplassen, mens mor og far prøvekjører familiens neste bil.
Richard Smith, som er sjef for opplæringsdelen av virksomheten, antydet at når produksjonen kom i gang, ville de nok oppleve at en bil ville koste nærmere 5.000 enn 3.000 pund.
Da BBC omtalte saken nylig føyde de lakonisk til at sannsynligvis ville du, hvis du var litt smart, kunne investere de 5.000 pundene på vegne av en 5-åring i dag, og når han ble atten kunne han kjøpe seg en Bentley for det som da sto på kontoen hans.
Og da gjorde det ikke noe om han ikke hadde brukt 13 år på å lære bilkjøring, for til den tiden ville nok Bentleyen kunne kjøre seg selv.