-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW starter pre-produksjon
Nå er produksjonen av BMWs store SUV i gang i Spartanburg, USA. Men først om et år blir den klar for levering.
Fortsatt settes kamuflasjen på når de første såkalte pre-production eksemplarer ruller av samlebåndet ved anlegget i Sør-Carolina. Fabrikken er BMWs største og produserer allerede X-modellene med nummer fra 3 til 6, så X7 blir femte modell som bygges her.
Les også: Tidlig generasjonsskifte
Syvseteren skal dele samlebånd med X5 og X6, og opplæringen av staben er i full gang når disse første eksemplarene av X7 produseres.
De første eksemplarene overlates til spesialister som skal bruke dem til homologering, registrering og diverse tester i ekstreme omgivelser, som ørkenvarme i Death Valley og vinterkulde i Skandinavia.
BMW-anlegget i Spartanburg bygget i 2016 hele 411.000 SUV-er og er dermed BMW-gruppens største fabrikk. 70 prosent av bilene som bygges her eksporteres til 140 land i alle verdensdeler.
Ifølge det amerikanske handelsministeriet er fabrikken USAs største bileksportør, målt i verdi. Den totale kapasiteten er 450.000 biler, så fortsatt er det litt å gå på, men det varer neppe lenge når X7-produksjonen starter.
Fabrikken har 9000 medarbeidere – hvilket høres lite ut i forhold til produksjonen – men de utvider med 1000 nye jobber i perioden frem til 2021. Det lave antallet ansatte skyldes at BMW har investert tungt i automatisering og at "jobber" en mengde roboter her.
Hver dag ruller til sammen 1400 nye biler av samlebåndet, fordelt på X3, X4, X5 og X6, og om et år også X7.
BMW har investert totalt åtte milliarder dollar i anlegget siden oppstarten 8. september 1994. I den samme perioden har de produsert 3,9 millioner biler.