BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006
BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006
BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006
BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006
BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006
BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006
BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006
BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006
BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006
BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006
BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006
BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006
BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006
BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006
BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006
BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006
BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006
BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006
BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006

BMW’s Mille Miglia

For alle tilhengere av motorsportshistorie er Mille Miglia noe av det gjeveste som har vært kjørt. BMW er på plass når det klassiske løpet starter med en helt egen kreasjon. Men ikke for å delta.

Publisert Sist oppdatert

Tilårskomne

Det er klassiske biler som nå deltar i det historiske løpet. For å få starte i dagens Mille Miglia må du nemlig stille i en bil som var godkjent for et av de 24 originale løpene i perioden 1927 til 1957.

Italienerne dominerte det 160 mil (Mille Miglia for 1000 mil i betydningen miles) lange løpet i mange år, men i 1940 stilte tyske Fritz Huschke von Hanstein og Walter Bäumer til start i en spesialrigget BMW 328 som tok en suveren seier. Ikke bare slo den nærmeste konkurrent med et kvarter, snitthastigheten den oppnådde på fantastiske 166,7 km/t har aldri siden blitt slått.

Opp av asken
Løpet ble gjenopptatt i historisk utgave i 1977 og har i år vært kjørt like mange ganger som originalen – 24. Hele 375 biler er godkjent til å starte, og av disse bærer 22 BMW-logoen. Et spesielt syn vil møte deltagerne i start- og målområdet i Brescia, konseptbilen BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006.

Som du kanskje har gjettet er bilen basert på en Z4 M Coupé selv om den ser ut til å ha mer til felles med klassiske 328. Konseptbilen er strukket med 23 cm i lengden på tross av kortere overheng foran, bredden har økt en 14 cm mens den er senket med 4 cm. En rekke aerodynamiske detaljer skal sørge for minst mulig luftmotstand og optimalt veigrep.

Dørløs
Sidedørene er fraværende for å gjøre konstruksjonen mest mulig vridningsstabil. I stedet løftes hele takkonstruksjonen når fører og kartleser skal gjøre sin entre. Som i den originale Mille Miglia-vinneren er det en rekkesekser som sørger for energien. Litt mer pulver har denne å by på, for mens originalen var en 2,0-liter trimmet opp fra sine opprinnelige 80 hk til 136, varter konseptbilen opp med 343 hk fra sin 3,246 ccm sekser.

Men du må skynde deg til Italia hvis du vil se spesialbilen eller de mange klassikerne, for løpet starter i Brescia allerede i kveld, kjører fra Ferrara til Roma i morgen med retur til Brescia lørdag. Søndag er det prisutdeling før det hele avsluttes med en bedre lunsj kl 13.00. Program og mye annet finner du på www.millemiglia.org.

Rekker du ikke til Italia, kan det være en trøst å dra til Øvrevoll på Vårmønstringen til Norsk Sportsvogn Klubb søndag. Der møter du trolig flere av klassikerne fra Mille Miglia.

Powered by Labrador CMS