BYD Atto 3
BYD Atto 3
BYD Atto 3
BYD Atto 3
BYD Atto 3
BYD Atto 3
BYD Atto 3
BYD Atto 3
BYD Atto 3
BYD Atto 3
BYD Dolphin
BYD Dolphin
BYD Dolphin
BYD Dolphin
BYD Dolphin
BYD Dolphin
BYD Seal
BYD Seal
BYD Seal
BYD Seal
BYD Seal
BYD Seal
BYD Seal
BYD Seal

Byd vokser, og vil til Japan

Om et år kan BYD være det mest interessante kinesiske personbilmerket på markedet, med det største modellutvalget.

Publisert Sist oppdatert

Etter at BYD tidligere i år kastet alt som het rene forbrenningsmodeller over ripa, har de hatt en april, mai og juni med produksjon jevnt over 100.000 biler (for NIO og Xpeng snakker vi i underkant av 10.000 per måned) og de viser på mange forskjellige måter hvor eksport-orienterte de plutselig er blitt.

Det er bare et par uker siden de opprettet et eget selskap, BYD Auto Japan – og kinesere som vil etablere seg i Japan har virkelig bestemt seg for at her skal det kjempes. Det eneste markedet hvor det hadde vært vanskeligere å etablere seg, er vel det sør-koreanske.

Selv om de har 70 prosent av markedet for batterielektriske busser i Japan, er det noe helt annet å kaste seg ut i Dinky-segmentene.

Nå har de nettopp hatt en stor presentasjon av tre modeller for å vise hva de skal bruke i Japan og på andre eksportmarkeder.

Bilene har vi så vidt sett tidligere. De ble lansert utover våren. Den mest spennende, Seal, er en mellomklasse sedan som går rett i strupen på Teslas Model 3.

Den er den første som bruker en arkitektur som BYD kalle CTB – Cell to body. Det vil si at toppen av de spesielle Blade batteriene samtidig danner plattformen i bilen.

Det gjør produksjonen mer rasjonell, sparer vekt og gjør hele bilen stivere.

BYD mottok mer enn 22.000 reservasjoner i løpet av syv timer etter at bilen ble lansert.

390 kW motor, under fire til 100 og rekkevidde på mer enn 650.

Dolphin er i samme familien, BYD kaller den for Ocean-serien. Litt mindre enn Seal og ikke ulik Hondas nyeste Fit, men med ganske mange linjer i karosseriet, for å si det slik.

Dolphin skal lanseres på eksportmarkedene i midten av neste år, mens Seal kommer et halvt år etter. Den aller første blir imidlertid lille Atto 3 (Yuan Plus i noen markeder), som skal bli klar allerede på slutten av dette året.

Under 4,5 meter, 60 kWt batteri og lav pris.

BYD har tidligere sagt at for Norge skal dette bli bil nummer to etter Tang. Etter den regner vi med at de to Ocean-modellene vil komme svømmende.

Powered by Labrador CMS