-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prøvekjørt: - En kompaktbil til prisen av en småbil
Citroën fornyer kompaktklassens komfort-mester. - Her får man plattform-hjelp i praksis, skriver vår biltester.
Spesielt interessert i nye logoer fra bilprodusentene – de ankommer med jevne mellomrom – er jeg ikke. Men noe riktig må Citroën ha gjort da de designet sin siste utgave, for her jeg står og stirrer nye ë-C4 midt fleisen, er det den jeg legger merke til.
Jeg liker den: Inspirasjon er visstnok hentet fra originalutgaven fra 1919, og det synes godt.
De nye frontlyktene er mindre imponerende, men bedre enn før – fronten har blitt renere og mer moderne. Sammen med smale og brede luftinntak tilføres utseendet også mer bredde.
Best, treffer nok faceliften bak. Lys-kaos er blitt erstattet med system. Som var nødvendig, siden resten av denne bilens design tar seg av det lekne og kanskje litt tullete (for det meste på en god måte), utmerket godt på egenhånd.
Litt nytt
På innsiden har det skjedd mindre. Nye seter med 15 prosent tykkere stopping skal gi bedre støtte. Jeg syntes de var bra før, og kan ikke klage nå heller – de er et viktig element i Citroëns komfort-strategi, myke og bygget opp av flere lag med ulik hardhet i stoppingen.
Førerdisplayet rett foran meg er også nytt, det måler 7 tommer og er ryddigere enn før. Selv om innrammingen av det har blitt litt tristere.
Infotainmentskjermen på sin side, har ny programvare som blant annet inkluderer ChatGPT.
Og det er egentlig det. Trodde du den skulle få større batteri for eksempel, så var det på plass allerede fra før. 54 kWt ble innført i denne bilen, sammen med økning i motoreffekt fra 136 til 156 hestekrefter, i 2023.
Rekkevidden er nå opp til 416 km, mens ë-C4 X – sedanen med det store bagasjerommet på 510 liter – skal klare 424 km. Den er forresten også oppdatert, minus like fine baklys som kombi-utgaven.
Hurtigladingen forblir uendret, du oppnår makseffekt på 100 kW, og det skal ta 27 minutter å komme fra 10 til 80 prosent.
Lett å glemme
Med rundt 5.000 registrerte biler siden starten, er Citroën ë-C4 en av de mest populære elbilene fra Stellantis i Norge så langt. Men fire år etter introduksjonen har det kommet mye annet.
Derfor er det lett å glemme at denne bilen faktisk fortsatt er en hyggelig opplevelse fra førerplass.
Interiøret har selvsagt en del hardplast, men alt er godt sammenskrudd, og inngir solid følelse.
Legg til de gode setene, og ikke minst svært gode justeringsmuligheter både for dem og rattet, så har du et godt utgangspunkt for turen.
Ekstra pluss for at Citroën beholder fysiske betjeningsorganer for klima-anlegget og en del andre funksjoner. Pluss gode, gammeldagse rattknapper.
Det står i stil med den tredje egenpåførte bærebjelken i merkets filosofi for tiden: Det skal være enkelt og greit å bruke doningen.
Den hyggelige opplevelsen dreier seg imidlertid hovedsakelig om hvordan ë-C4 er å kjøre.
Citroën blåser i alle former for sportslige ambisjoner, og på komfort. Det er forresten den andre bærebjelken. Og ikke så rent lite passende til dette merket å være.
Styringen er lett og leverer veifølelse som en 70-talls Cadillac, men er samtidig presis sånn at det er enkelt å kontrollere bilen. Veldig liten svingradius, hører også med blant de gode tingene.
Støynivået er dessuten behagelig, særlig for en bil i denne prisklassen.
Men først og fremst dreier det seg om fjæringen. Som alltid hos Citroën, er det montert hydrauliske endestoppere på demperne. Det gjør at de kan være ekstra snille i selve arbeidsområdet, uten at man trenger å være redd for hva som skjer om et hull i veien plutselig påtreffes.
Dermed er flyten på alle slags typer underlag glimrende, og veldig utypisk både for en elbil og for en kompakt-bil – i 2025. Den lave egenvekten på drøye 1.500 kg, hjelper selvsagt til. Alt er ikke bedre med større batteri.
Plattform-hjelp i praksis
Sammen med den fine komforten, kommer også gode plassforhold. Det er den første bærebjelken.
Eller rettere sagt: ë-C4 har egentlig ikke verken bedre eller dårligere plass enn typiske biler i kompakt-klassen.
Men den har god plass sett opp mot hva den koster.
Og her kommer vi til poenget, som for en gangs skyld faktisk har noe med plattformen bilen sitter på å gjøre.
ë-C4 er nemlig på CMP, den samme som utgjør basen for Opel Corsa, Peugeot 208, Fiat 600, Jeep Avenger og en liten bøling til.
Men dette er ikke en småbil som dem. I stedet har Citroën halet og dratt, og fått CMP til å fungere for ë-C4 i kompaktklassen.
Dermed er det også billigere å produsere denne bilen, enn eksempelvis konsern-søsknene Opel Astra og Peugeot 308, som hviler på den mer avanserte EMP2-plattformen.
Når Citroën-importøren i Norge, Bertel O. Steen, sammen med lanseringen av denne oppdaterte utgaven senker prisen ytterliggere, begynner derfor dette å bli riktig så spennende.
Startprisen er på 299 900 kroner, og dytter du på alt utstyr du finner, snakker vi fortsatt under 350 000 kroner før vinterhjul. Altså en kompakt-bil til prisen av en småbil.
Dermed gjenstår det å se om ë-C4 i faceliftet versjon har det i seg å gå en runde 2 med suksess i Norge.
PR- og informasjonsdirektør for Stellantis i Norge hos Bertel O. Steen, Stein Pettersen, sier det ble solgt 2.000 ë-C4 det første året den kom – denne gangen er målet opp mot 1.000.
De første kundene får bilene sine i vinter.
Pris og tekniske data Citroën ë-C4
Citroën | C4 | C4 X |
Pris fra | Kr. 299 900 | Kr. 349 900 |
Pris testbil | Kr. 343 700 | kr. 353700 |
Motortype | Elektrisk FWD | Elektrisk FWD |
HK | 156 | 156 |
Nm o/min | 260 | 260 |
Batteri kWt brutto/netto | 54/ | 54/ |
Sek. 0-100 km/t | 9,1 | 9,1 |
Topphastighet km/t | 150 | 150 |
Forbruk blandet kWt/mil | 1,48 – 1,49 | 1,46 |
Egenvekt kg | 1 571 | 1 577 |
Tilhengervekt kg | 0 | 0 |
Taklast kg | 80 | 80 |
Bagasjerom liter | 380 – 1 250 | 510 - 1 360 |
Lengde mm | 4 350 | 4 580 |
Bredde mm | 1 834 | 1 834 |
Høyde mm | 1 520 | 1 520 |
Akselavstand mm | 2 670 | 2 670 |
Bakkeklaring cm | 15,6 | 15,6 |
Ombordlader 11 kW, tid 20-80% | 190 min | 190 min |
Hurtiglading 10-80% | 100 kW 27 min | 100 kW 27 min |
Rekkevidde WLTP | 415 - 416 km | 424 km |