-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Vær obs på morgenfrosten:
Mange kjører halvveis i blinde
Morgenfrosten legger seg over store deler av landet. – Mange kjører uten å se deg.
Det sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge. I en undersøkelse utført for selskapet sier nemlig mer enn fire av ti at de kjører uten fri sikt gjennom både frontrute og side-/bakspeil.
– Du må aldri kjøre mens bilruta er full av is og dugg. Det er farlig, uansvarlig og toppen av latskap, sier Roger Ytre-Hauge. Bileksperten mener du må ha mer respekt for andres og egen sikkerhet enn å kjøre før du har god nok sikt i alle retninger.
Utrykningspolitiet gir nesten 500 forenklede forelegg i året for kjøring med for dårlig sikt.
– De fleste dagene i året har vi ikke dårlig sikt når vi setter oss bak rattet, så tallene sier en hel del om hvor mange som tar store sjanser når frosten kommer. Det er heller ikke slik at de fleste blir tatt, så her er det store mørketall og folk som tar enorme sjanser, sier fagsjefen.
Her kjører flest (og færrest) uten fri sikt
Flest kjører med is og dugg på ruta i Agder (56 prosent), Nordland (50), Rogaland (47), Møre og Romsdal (47), Innlandet (44) og Vestland (43). Færrest oppgir at de gjør det i Oslo (37) og Trøndelag (35).
– Det er en del variasjon landet over, men jeg vil uansett si at det er stort forbedringspotensial i alle fylkene, ut fra disse tallene, sier Ytre-Hauge i Frende.
Frost og rim på bilrutene kommer av at vanndampen i luften fryser til iskrystaller. Er det fuktig inne i bilen, får du også dugg på innsiden, som igjen fører til is på innsiden av ruta.
Hvis politiet tar deg
– Det farligste med å kjøre uten fri sikt er at du kan treffe noe eller noen. Det bør være grunn god nok til å ikke gjøre det. Men hvis politiet stopper deg venter bot, fengsel, eller at lappen ryker, sier Roger Ytre-Hauge.
Det er Vegtrafikkloven som gjelder.
– Den er helt tydelig på at du skal ha tilstrekkelig utsyn til alle sider og se til at snø, is, duggmerker eller gjenstander ikke hindrer sikten din eller forstyrrer deg når du kjører, sier fagsjefen.
- Hvis du har skrapt vindusviskerområdet og de fremste sidevinduene fri for snø, is og dugg, slipper du unna reaksjon fra politiet.
- Hvis du blir stoppet og har skrapt mindre enn dette, venter minst et forenklet forelegg på 3700 kroner.
- Hvis du har skrapt mindre enn halve frontruta, blir det anmeldelse. Og hvis det er skrapt mindre enn et A4-ark, blir det anmeldelse og førerkortbeslag.
– Husk at bilskiltet ditt og lyktene foran og bak også skal være fri for snø, sier Ytre-Hauge.
Hvis du havner i en ulykke
Hvis den dårlige sikten gjør at du ender i en bilulykke, kan du bli tiltalt av politiet. Du kan også havne i fengsel i tillegg til bot og inndratt førerkort.
– Det er ikke verdt å ta slik risiko. Det tar ikke lang tid å skrape skikkelig, selv om det er ubehagelig å stå ute i kulda, sier Roger Ytre-Hauge.
– Vi ser det som grovt uaktsomt å ikke skrape rutene skikkelig. Et forsikringsselskap vil normalt redusere erstatningen og i verste fall kan den falle helt bort. Da blir de to minuttene du sparte svært kostbare, sier fagsjefen i Frende.
Denne aldersgruppen tar størst risiko
Så mange prosent i hver aldersgruppe sier at de kjører uten fri sikt.
- 18-29 år: 64 prosent
- 30-39 år: 52 prosent
- 40-49 år: 43 prosent
- 50-99 år: 30 prosent
Kilde: Frendeundersøkelsen / Norstat
– Tallene viser at dette er noe vi får mer respekt for med alderen. At nesten to av tre mellom 18 og 29 år legger i vei med halvveis sikt synes jeg ingenting om, sier Roger Ytre-Hauge.