-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Statens vegvesen:
Ønsker oppmerksomhet på veien
Nå inviterer Statens vegvesen sjåfører til å være med på en nasjonal utfordring – å bli mer oppmerksomme i trafikken.
Alle er enige om at oppmerksomhet i trafikken er viktig. Til tross for dette driver sjåfører med andre ting mens de kjører. Uoppmerksomhet medvirker til hver tredje dødsulykke på veiene, og i tillegg kommer alle ulykkene der folk blir skadet. Ofte for livet.
– Gode holdninger er bra, men det viktigste er hva vi faktisk gjør, sier Rita Aarvold i Statens vegvesen. Hun har psykologibakgrunn og vet mye om hvordan vi oppfører oss i trafikken.
– Og fordi det er vanskelig både å bli kvitt uvaner og skape nye vaner, setter vi i gang et helt nytt og unikt prosjekt som vi har kalt «Norges store kjøreutfordring». Dette er en del av den nasjonale oppmerksomhetskampanjen «Takk for oppmerksomheten».
Oppskrift på hvordan endre vaner
Prosjektet følger opp den enkelte sjåfør over en periode når de skal slutte med noe de gjør mens de kjører, og som er med på å gjøre dem uoppmerksomme. Endring er vanskelig, derfor bør man bare endre én ting om gangen. De får en forskningsbasert oppskrift på hvordan man skal endre atferd, og så er Statens vegvesen med og støtter og oppmuntrer gjennom SMS’er med påminnelser, tips og råd. Deltakerne skal registrere om de har klart målet sitt etter daglige kjøreturer.
– Kort sagt handler det om å sette seg helt konkrete mål om hva man skal endre for å bli mer oppmerksom, og legge planer for hvordan man skal nå målet, sier Rita Aarvold. – Hvis jeg ofte spiser burger mens jeg kjører bil, er det kanskje det jeg vil slutte med. Det er et helt konkret mål, som sammen med en plan, øker sjansen for at jeg klarer det.
9 av 10 klarte å endre uvaner
I samarbeid med adferds-byrået Nudgelab benyttes en veldokumentert metode for adferdsendring, som er mye brukt innenfor mange områder som blant annet endring av spisevaner, alkoholbruk, trening, røyking og risikoatferd.
– Vi har testet ut dette i mindre format med svært gode resultater, sier Rita Aarvold. – Tidligere i år gjennomførte vi et eksperiment for å se om det er mulig å bli en mer oppmerksom sjåfør på 8 uker.
9 av 10 klarte å endre vaner. Mange valgte også å slutte å gjøre andre ting i tillegg. Dette viser at det å få en enkel oppskrift, komme i gang med endring og føle mestring, vil kunne føre til ytterligere endringer.
Deltakerne uttalte:
– For meg har det vært med å gjøre meg oppmerksom på mine egne uvaner når jeg kjører bil. Jeg har fått fjernet en uvane, og det gjør meg samtidig bevisst på andre uvaner.
En annen sa: – Veldig bra å være med på dette. Dette burde flere få prøve å være med på!
Hvem er de uoppmerksomme sjåførene?
Mange sjåfører er flinke, men ikke alle og ikke alltid. Å være oppmerksom hele tiden er ikke lett. Det krever noe av oss. Dessverre er vi ikke så oppmerksomme som vi tror.
– Det er ikke uvanlig at man overdriver egne ferdigheter, sier Rita Aarvold. – Vi tror vi har kontroll, selv om vi driver med andre ting mens vi kjører. Dette gjør det utfordrende å få til endring. Vi tenker ofte at det er de andre som er de uoppmerksomme. De irriterer oss og gjør oss utrygge. Men vi kan nok alle være den uoppmerksomme sjåføren vi ikke ønsker å møte i trafikken.
– Ta en kikk på dine egne vaner bak rattet, sier hun. Driver ikke du også med noe utenom å kjøre?
Hva skal du slutte å gjøre mens du kjører?
Statens vegvesen oppfordrer nå alle sjåfører til å være med og velge seg én ting de skal slutte å gjøre mens de kjører.
– Få med venner, familie, kollegaer og andre til å delta, avslutter Aarvold. Er du leder i en bedrift? Hvorfor ikke få dine ansatte til å være med på denne utfordringen?
Hvis alle gjør små grep, vil det ha stor effekt på trafikksikkerheten.
Bli med på utfordringen: www.kjøreutfordringen.no