-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota endrer miljøannonsering
Toyota Norge innrømmer å ha drevet villedende markedsføring og endrer med umiddelbar virkning budskapet i all annonsering av de nye miljøklassene på sine bilmodeller.
Toyota har som første norske bilmerke tatt i bruk energimerking, hvor nye biler blir fordelt i miljøklasser (fra mørkegrønne A til mørkerøde G), basert på bilens CO2-utslipp.
På denne måten vil det bli enklere for bilkjøperne å velge mest mulig miljøvennlig - forutsatt at det gis riktig informasjon om hvilken klasse bilen faktisk tilhører.
I markedsføringen av miljøklassene har Toyota valgt å plassere en hel modellserie i en miljøklasse, kun basert på varianten av modellen med det laveste utslippet av CO2.
Rapporten avdekker at utgavene med det laveste utslippet ikke er representative for modellen - verken om man ser på gjennomsnittlig CO2-utslipp, eller den andelen varianten med "fra-utslippet" utgjør av modellens salg (se tabell i bunnen av saken).
Av alle solgte Urban Cruisere så langt i år har kun 6 prosent et CO2-utslipp som fortjener miljømerket B. De øvrige 94 prosentene selges med en motor, og dermed CO2-utslipp, som gjør at de tilhører klasse C.
- Måten Toyota praktiserer inndelingen i miljøklasser gir ingen mening og er direkte villedende for kundene, sier forlagsredaktør Per Morten Merg i Bilforlaget.
- Slik Toyota markedsfører en hel modellserie i en miljøklasse, kun basert på den modellvarianten med det laveste utslippet, er det villedende forbrukerinformasjon og et brudd på markedsføringsloven, sier juridisk rådgiver Ole Andre Tveit hos Forbrukerombudet.
Hva Forbrukerombudet gjør videre i slike saker, avhenger av hvordan annonsøren reagerer når de blir gjort kjent med forholdet.
Nølte ikke
Adm direktør Lars-Erik Årøy i Toyota Norge var ikke sen med å ta selvkritikk da BilNorge.no informerte ham om saken i går.
- Dette er åpenbart ikke bra og vi burde ha sett det uheldige i denne kommunikasjonen, sier han.
- Vi er helt enige i at miljømerkingen må settes for den enkelte bilen og ikke hele modellserien under ett.
- Hva vil Toyota Norge gjøre med det?
- Det vil umiddelbart bli endret i alle våre annonser på papir og alle andre steder så fort det er praktisk mulig.
- Vi vil også vil informere Forbrukerombudet om denne beslutningen, sier Årøy.
Ole Andre Tveit bekrefter at Forbrukerombudet har mottatt en e-post fra Toyota, hvor de skriver at markedsføringen av bilmodellene i forhold til energiklasser umiddelbart vil bli endret.
- I dette tilfellet har Toyota vist både vilje og evne til å endre sin markedsføring. Vi er nå inne i en god dialog med dem om hvordan man skal kommunisere miljøklassene på en klar og tydelig måte, sier Tveit.
- Den viktigste endringen fra tidligere er at Toyota må tydeliggjøre hvilken spesifikk modellvariant som tilhører hvilken miljøklasse.
- Vi vil følge nøye med på bilbransjens bruk av miljøklasser i tiden fremover, sier Tveit, som gjerne inviterer bransjen for å enes om felles retningslinjer for bruk av miljøklassifisering i markedsføringen av biler.
Ifølge Per Morten Merg er energimerking av biler noe også norske bilkjøpere vil komme til å se mer av i fremtiden. Et sliks system skal gjøre det enklere for folk å velge mer miljøvennlig i de forskjellige bilsegmentene.
- Dette er på vei, men da må merkingen skje på den spesifikke bil, med utslipp som plasserer bilen i riktig miljøklasse, sier Merg.